Paling Popular
Terkini

Peningkatan hubungan antara Asean dan Kesatuan Eropah kepada status "perkongsian strategik" harus ditangguhkan berikutan pertikaian perdagangan minyak sawit yang berterusan, kata Menteri Luar Negeri Saifuddin Abdullah.

Menurut Saifuddin, tindakan melabel minyak kelapa sawit sebagai suatu ancaman adalah "tidak adil," memandangkan Malaysia mempunyai lebih daripada 60 undang-undang dan peraturan yang meliputi hidupan liar dan perlindungan alam sekitar, sebagai tambahan kepada penekanan keselamatan dan kebajikan pekerja.

"Itulah sebabnya tidak adil untuk menyebarkan minyak kelapa sawit Malaysia sebagai ancaman kepada alam sekitar dan bertentangan dengan (Tujuan Pembangunan Mampan PBB), yang telah kami masukkan dalam manifesto kami (Pakatan Harapan), Rancangan Malaysia ke-11, dan Rangka Kerja Dasar Asing kita antara lain.

"Memandangkan kesan buruk terhadap keadaan ini terhadap Malaysia dan negara-negara pengeluar minyak sawit Asean lain, Malaysia dan Indonesia, bersama-sama dengan sokongan negara-negara anggota Asean yang lain, berpendapat bahawa peningkatan hubungan dialog Asean-EU ke arah perkongsian strategik sepatutnya ditangguhkan ke peringkat seterusnya,"katanya kepada Malaysiakini.

Saifuddin berkata demikian susulan Mesyuarat Menteri-Menteri Asean- EU ke-22 di Brussels pada hari Isnin.

Pada 21 Jan lalu, Asean dan EU bersetuju pada dasarnya untuk menaik taraf hubungan dialog mereka kepada perkongsian strategik. 

Bagaimanapun, perkara ini tertakluk kepada perincian dan tempoh penarafan yang belum dapat dilaksanakan.

Kedua-duanya juga mengalu-alukan penubuhan kumpulan kerja bersama antara EU dan "negara anggota Asean yang berkaitan" untuk menangani isu berkaitan minyak sawit.

Pada Januari tahun lepas, Parlimen Eropah meluluskan resolusi untuk mengharamkan penggunaan minyak sawit dalam pengeluaran biofuel di EU pada tahun 2020, dalam usaha untuk menghentikan penebangan hutan di Indonesia dan Malaysia, dua pengeluar komoditi terbesar minyak sawit.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS