Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
Mahkamah Persekutuan lapor polis dakwaan salah laku hakim
Diterbitkan:  Feb 15, 2019 9:12 PM
Dikemaskini: 1:12 PM

Pihak polis digesa menyiasat dakwaan yang dibuat Hakim Mahkamah Rayuan Hamid Sultan Abu Backer dalam afidavitnya mengenai salah laku hakim kanan.

Dalam suatu kenyataan hari ini, Pejabat Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan berkata badan kehakiman Malaysia tidak boleh menangani pertuduhan tersebut kerana kes berkaitan di mahkamah yang masih berjalan.

"Boleh dikatakan tuduhan dalam afidavit itu terhadap badan kehakiman sebagai sebuah institusi sedang merebak, dan akibatnya mungkin memberi kesan mencemarkan imej badan kehakiman secara keseluruhan.

"Ini juga boleh menyebabkan keyakinan orang ramai terhadap Institusi yang terjejas, yang seterusnya memberi kesan buruk terhadap fungsi pentadbiran keadilan yang betul, oleh itu Badan Kehakiman telah membuat laporan polis berkenaan dengan tuduhan ini," katanya. dalam satu kenyataan.

Pejabat Ketua Pendaftar mengatakan menjadi hak kerajaan Persekutuan untuk menubuhkan suruhanjaya diraja menyiasat dakwaan Hamid Sultan.

Dua kejadian campur tangan

Pejabat Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan berkata badan kehakiman negara sedar betapa pentingnya memelihara keyakinan orang ramai dan akan terus menjaga integriti institusi itu.

"Dalam hal ini, badan kehakiman Malaysia sedang melaksanakan penambahbaikan substantif dan pembaharuan dalam pentadbiran keadilan, dan akan terus melakukannya.

"Perlu dimaklumkan bahawa Jawatankuasa Pembaharuan Institusi telah bertemu dengan badan kehakiman dan membuat cadangan yang juga sedang dilaksanakan sekarang," katanya.

Hakim Hamid Sultan membuat dakwaan dalam afidavitnya untuk menyokong peguam Sangeet Kaur Deo yang memohon pengisytiharan mahkamah bahawa ketua hakim negara telah gagal mempertahankan keutuhan dan kewibawaan badan kehakiman dalam dua kejadian yang didakwa sebagai campur tangan terhadap kehakiman.

Antara tuduhan lain, Hamid Sultan berkata beberapa hakim telah bersubahat dengan pihak swasta untuk menipu kerajaan persekutuan.

Dalam afidavitnya, Hamid Sultan berulang kali menyeru penubuhan Suruhanjaya Siasatan Diraja untuk menyiasat salah laku kehakiman dan berkata beliau akan membuat lebih banyak pendedahan jika kerajaan memberikan peluang sedemikian.

Lihat Komen
ADS