Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

PRK SEMENYIH | Di sebalik dakwaan Dr Mahathir Mohamad bahawa PAS tidak akan menyokong Umno dalam PRK kali ini, hubungan antara kedua-dua parti itu nampaknya tetap baik-baik sahaja.

Tinjauan Malaysiakini hari ini mendapati kerjasama antara Umno dan PAS masih utuh dan dapat dilihat di beberapa pusat daerah mengundi di Semenyih.

Ahli Jawatankuasa PAS Cawangan Taman Semenyih Indah, Asri Harun, berkata sebelum ini memang ada arahan dikeluarkan oleh pimpinan parti supaya anggota PAS memberi kerjasama sepenuhnya kepada Umno.

“(Setakat ini) Tidak ada langsung arahan baru (untuk putuskan kerjasama),” katanya kepada Malaysiakini.

Tambah Asri, kerjasama untuk Umno sempena PRK kali ini terjalin sejak awal iaitu sebelum tarikh memperkenalkan calon lagi.

“Sehinggalah 14 hari bulan, tarikh memperkenalkan calon, memang dah jelas (kerjasama) itu dan nampak di Beranang, Semenyih dan sekitarnya, memang pimpinan (PAS) berada di tempat (pengumuman).

“Sehinggalah pada hari penamaan (semalam), itu sangat jelas. Pendek cerita, arahan memang secara rasmi keluar daripada kepimpinan PAS,” tambahnya.

Bincang hal pentadbiran

Untuk rekod surat arahan supaya PAS memberikan sokongan sempena proses penamaan calon BN dikeluarkan oleh PAS Selangor pada 14 Feb lalu.

Bagaimanapun semalam - pada hari penamaan calon untuk PRK Semenyih berlangsung - perdana menteri mengejutkan banyak pihak apabila mendakwa Abdul memberi perakuan PAS tidak akan menyokong Umno kali ini. 

Menurut Mahathir ia adalah perkara yang dibincangkan di antara beliau dengan Abdul Hadi, Setiausaha Agung PAS, Takiyuddin Hassan, dan Menteri Besar Terengganu Dr Ahmad Samsuri Mokhtar, di Yayasan Al-Bukhari kelmarin.

Asri Harun

Pertemuan tersebut turut membincangkan hal-hal pentadbiran di antara negeri dan Pusat, berlangsung atas permintaan Abdul Hadi.

Kata Mahathir, perakuan itu bukan sahaja dilakukan secara lisan, tetapi juga bertulis dan ditandatangani.

Malah hari ini, Mahathir sekali lagi menegaskan dakwaannya itu dengan mendakwa ketiga-tiga pemimpin PAS itu tidak akan menyokong Umno pada PRK kali ini kerana Umno bukan berdepan dengan DAP.

Mengulas tentang kerjasama di antara Umno dan PAS, Asri menjelaskan kerjasama itu dilakukan atas dasar "mudarat yang lebih ringan".

“Pada pandangan mata kasar kita, berdasarkan ilmu kita, dapati PH kurang menyerlah dari segi Islam. BN masih lagi kekal, cuma ada sikit-sikit yang kita boleh diperbaiki. Itu sajalah,” katanya.

Sahab Ramli

Kata-kata Asri itu diakui penyelaras Umno Taman Semenyih Indah, Sahab Ramli, yang berkata kerjasama erat kedua-dua parti tersebut berjalan sejak hari pertama penamaan calon.

“Dari hari pertama lagi, kita adakan perjumpaan di sini (khemah BN). Tak ada masalah,” katanya.

Jelas Sahab, selalunya orang PAS akan turun ke khemah BN beramai-ramai bagi membuat perjumpaan selepas solat Isyak.

Tunggu esok-esok

Bercerita lanjut tentang strategi kempen di Taman Semenyih Indah, Sahab memaklumkan mereka sedang dalam perbicangan bagi menggerakkan Muslimat PAS dan Wnita Umno dari rumah ke rumah.

Kerjasama di antara PAS dan Umno itu turut dikongsi oleh Ketua Umno Cawangan Taman Seri Tanjung, Md Ali Daud.

Md Ali Daud

Katanya, biarpun gerak kerja belum berjalan rancak memandangkan masih berada pada fasa awal, dia memberi jaminan idak ada masalah bagi mendapatkan bantuan daripada PAS.

“Ketua PAS di sini memang menyokong BN. Kalau ketua sokong, semua pun sokonglah," katanya.

Md Ali menambah hubungannya dengan anggota PAS di situ juga tetap rapat dan mesra.

"Orang PAS dan Umno (di sini) memang bersatu," katanya.

Md Ali juga mengakui aktiviti kempen belum cukup rancak setakat petang tadi namun dia tetap mempunyai perancangan masa depan.

"Memang besok (nanti-nanti), kalau ada apa-apa program, memang saya akan jemput dia (ketua PAS) dan ahli PAS,” katanya lagi.

Ditanya bilakah dijangkakan Umno Taman Seri Tanjung akan menggerakkan jentera kempen secara besar-besaran, dia memberi anggaran, tiga hari sebelum mengundi.

PRK Semenyih dijadualkan berlangsung pada 2 Mac ini.


Nota editor: Temu bual ini diadakan pada siang tadi sebelum Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan menjelaskan komitmen parti itu kepada Umno dan BN di Semenyih tidak lagi sama seperti Cameron Highlands.

Lihat Komen
ADS