Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Peguam Negara akan tetap teruskan tribunal terhadap bekas anggota SPR
Diterbitkan:  Feb 20, 2019 12:09 PM
Dikemaskini: 4:09 AM

Tribunal menyiasat dakwaan salah laku bekas anggota Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) pada pilihan raya umum ke-14 (PRU14) akan mendengar keterangan lisan daripada peguam negara Tommy Thomas pada 28 Februari sama ada tribunal itu bersifat akademik atau sebaliknya.

Setiausaha tribunal dalam satu notis meminta semua pihak yang terlibat dengan prosiding supaya hadir ke keterangan lisan peguam negara, lapor The Malaysian Insight.

Jurucakap daripada pejabat peguam negara mengesahkan perkara ini.

"Diikuti, prosiding tribunal yang diadakan pada 28 Januari yang lalu, tribunal tersebut bersetuju untuk bersidang semula pada 28 Februari bagi mendengar keterangan lisan daripada peguam negara susulan permintaan beliau.

"Semua peguam mengenai rekod untuk ahli-ahli SPR juga dijemput untuk mengemukakan permohonan peringkat awal sama ada prosiding tribunal ini akademik atau sebaliknya.

“Peguam yang ingin mengemukakan permohonan bertulis terlebih dahulu kepada tribunal boleh alamatnya kepada setiausaha tribunal," jelas notis itu lagi.

Enam bekas anggota SPR yang disiasat oleh tribunal adalah Othman Mahmood, Md Yusop Mansor, Abdul Aziz Khalidin, Sulaiman Narawi, Bala Singam Karupiah dan Leo Chong Cheong.

Kesemuanya letak jawatan pada Oktober dan November tahun lepas. Peletakan jawatan mereka berkuatkuasa pada 1 Januari tahun ini.

Thomas mempertahankan isu penubuhan tribunal bagi menyiasat enam bekas anggota SPR yang menurut sesetengah pihak hanya bersifat akademik.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS