Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Siak terkejut jumpa Datuk Gong di surau
Diterbitkan:  Feb 21, 2019 5:10 PM
Dikemaskini: 9:10 AM

Penduduk Taman Pendamar Indah, di Pelabuhan Klang dikejutkan dengan penemuan sebuah berhala ajaran Taoisme yang diletakkan sebuah surau di situ.

Ia diletakkan bersebelahan pintu masuk utama di Surau Sabilul Huda petang semalam oleh pihak yang belum dikenal pasti, lapor Berita Harian.

Ia disedari oleh siak, Mohd Yatim Omar, 64, yang datang membuka pintu untuk jemaah bersolat Asar kira-kira jam 4.15 petang.

“Ketika saya pulang selesai solat Zuhur semua dalam keadaan baik dan tiada patung tersebut. Namun, apabila saya datang datang surau buat persiapan solat Asar ada patung berhala yang diletakkan di situ.

“Saya sangat terkejut dan tidak tahu apa motif mahupun mana-mana individu yang meletakkan patung tersebut. Tambahan pula, surau ini tidak dilengkapi dengan kamera litar tertutup (CCTV).

“Setahu saya, surau ini tidak pernah menerima aduan atau mempunyai masalah dengan mana-mana pihak selain kecurian tabung surau yang sudah berlaku hampir lebih sepuluh kali,” beliau dipetik sebagai berkata.

Mohd Yatim membuat laporan polis di Balai Pandamaran, Klang Selatan, awal pagi tadi dan menyerahkan berhala itu untuk siasatan lanjut.

Beliau mengaku kecewa dengan perbuatan itu yang baginya seolah-olah menghina ajaran Islam.

Lihat Komen
ADS