Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

Ahli dan penyokong PAS dinasihat agar patuh dan taat kepada pemimpin termasuk presidennya, Abdul Hadi Awang yang sentiasa mengambil kira pelbagai sudut dalam membuat keputusan parti, kata Mohd Amar Nik Abdullah.

Beliau yang juga naib presiden PAS berkata, Abdul Hadi adalah seorang pemimpin berpengetahuan luas dan mempunyai banyak maklumat yang kadang-kala tidak terfikir orang orang lain.

"Ambo (saya) sebab duduk di PAS pusat banyak tahun. Hubungan ambo dengan presiden mungkin lebih (rapat) berbanding tuan-puan yang duduk dalam kawasan.

"Bila kita duduk dengan dia bertahun-tahun dalam PAS pusat, kita boleh faham, kita boleh nampak presiden kita ini nombor satu," katanya ketika berucap merasmikan Mesuarat Agung Tahunan Ke-58 PAS Kawasan Tanah Merah, Kelantan, semalam.

Beliau berkata demikian sebagai memberi penjelasan bahawa setiap ahli dan penyokong parti perlu walak terhadap kepimpinan serta keputusan parti selagi tidak bercanggah dengan Islam.

Malah Mohd Amar menegaskan bahawa Hadi yang juga anggota parlimen Marang itu seorang yang sentiasa mementingkan Islam dalam membuat sebarang keputusan parti.

"Dia ini betul-betul kepentingannya maslahah Islamiyah, itu nombor satu. Presiden kita ini pula maklumatnya banyak, ambo berani kata tok guru presiden maklumatnya tentang politik negara, tentang keselamatan negara dan macam-macam. Seolah-olah dia ini perdana menteri.

"Maklumat hak ada dengan dia, kita kadang-kadang hairan, bila dia cakap satu per satu. Kita tak terfikir maklumat itu ada. Itu kita kena tahu.

"Kita di bawah tak tahu, tapi ambo duduk di pusat ambo tahu. Bila duduk dalam mesyuarat dalam perbincangan dengan dia, kita nampak," katanya.

Tambah timbalan menteri besar Kelantan itu, kedudukan antara pimpinan dan penyokong jauh berbeza terutama dalam aspek pemikiran dan pandangan ibarat seorang duduk di atas tanah berbanding pemimpin duduk di atas pokok.

"Pimpinan dengan kita ibarat kita duduk atas tanah, pimpinan di atas pokok. Kalau rumah, kita di duduk tingkat bawah, dia duduk tingkat enam, tujuh. Mana luas pandangan antara duduk di bawah dan di atas?

"Mudah saja, kita yang duduk di bawah ini kita nampak apa yang ada di depan mata. Tapi kalau ada hutan, di sebaliknya tidak tak tahu ada apa. Kita nampak hutan saja, tapi bila pimpinan duduk atas, dia boleh nampak ada yang ada di sebalik hutan.

"Di situ bezanya, sebab itu kita kena taruh kepercayaan kepada pimpinan. Kita tengok hutan tapi kita tak nampak harimau, kita tak nampak orang tengah buang air. Tetapi presiden duduk di atas dia nampak.

"Sebab itu kalau dia kata (suruh) lari, kita jangan buat tolol persoal kenapa nak hungga (lari), dimakan harimau kita nanti. Sebab itu bila dia kata lari, terus lari tak payah banyak soal. Selepas itu baru intai semula," kata Mohd Amar.

Lihat Komen
ADS