Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Cadangan kurangkan penjawat awam tak jejas kuota OKU

Cadangan kerajaan untuk mengurangkan jumlah penjawat awam tidak akan menjejaskan dasar satu peratus penyertaan orang kurang upaya (OKU) dalam perkhidmatan awam.

Timbalan Perdana Menteri Dr Wan Azizah Wan Ismail berkata jawatan yang telah dikhususkan untuk OKU akan tetap dikekalkan.

“Kita (kerajaan) hendak ramai lagi OKU menyertai perkhidmatan awam. Sekarang ini pun belum lagi penuh (satu peratus) jadi tempat-tempat yang boleh dikhususkan untuk OKU kita kekalkan,” katanya kepada pemberita selepas majlis Anugerah Pencapaian Kecemerlangan Persatuan Orang Buta Malaysia (MAB) 2017/2018 hari ini.

Beliau berkata kerajaan juga memberi tumpuan untuk memenuhi sasaran dasar satu peratus OKU dalam perkhidmatan awam sebelum merancang untuk meningkatkan sasaran itu.

Selain itu, katanya, pelbagai usaha diambil kerajaan bagi menggalakkan penyertaan golongan OKU dalam sektor swasta termasuk pengecualian cukai terhadap majikan yang mengeluarkan belanja untuk keperluan pekerja OKU.

Terdahulu ketika berucap, Dr Wan Azizah, yang juga Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat berkata, menurut Suruhanjaya Perkhidmatan Awam, setakat hujung tahun lepas, kira-kira 3,800 OKU atau 0.31 peratus dilantik untuk mengisi pelbagai jawatan dalam perkhidmatan awam.

Beliau berkata kementeriannya telah melepasi sasaran satu peratus dengan 144 jawatan atau 1.77 peratus yang diisi oleh OKU daripada keseluruhan 8,138 jawatan.

Dr Wan Azizah berkata Kementerian Pertahanan berada di tempat kedua dengan 0.98 peratus jawatan diisi oleh OKU manakala Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Terengganu di tempat ketiga dengan pencapaian 0.97 peratus.

Dasar pengambilan satu peratus OKU dalam sektor awam diperkenalkan pada 1988 dan dilaksanakan menerusi pekeliling perkhidmatan pada 2008 dan 2010, menggariskan penyelesaian afirmatif untuk dilaksanakan oleh kementerian, agensi serta pihak berkuasa yang dilantik, katanya.

Beliau berkata pelbagai kementerian dan agensi telah menetapkan dasar, program dan bantuan untuk meningkatkan tahap sosio ekonomi serta kesejahteraan golongan OKU.

“Kementerian saya, menerusi Jabatan Kebajikan Masyarakat, menyalurkan bantuan wang tunai kepada OKU yang berdaftar, iaitu bantuan peralatan sokongan, elaun bagi pekerja kurang upaya berjumlah sehingga RM400 sebulan di samping peruntukan Geran Pelancaran sehingga RM2,700 bagi OKU mengusahakan projek yang menjana pendapatan,” katanya.

Dr Wan Azizah berkata perancangan kementeriannya bagi 2019 adalah untuk mengadakan dua kajian berkaitan OKU khususnya berhubung peluang pekerjaan bagi OKU dan sistem sokongan bagi penjaga OKU.

“Kedua-dua kajian akan diketuai oleh Institut Sosial Malaysia. Proses pelaksanaan bagi kedua-dua kajian ini telah bermula dan sedang dalam proses untuk mengenal pasti pasukan penyelidikan paling sesuai bagi projek terbabit.

“Saya yakin sebaik sahaja kajian ini siap, kementerian akan dapat menganggarkan situasi semasa OKU dan berkemungkinan menggubal hala tuju khusus di samping dasar serta pogram berasaskan bukti membabitkan kumpulan sasaran ini,” katanya.

- Bernama

Lihat Komen
ADS