Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
PM: Saya dibebani lebih banyak kerja, tapi...
Diterbitkan:  Apr 22, 2019 11:18 AM
Dikemaskini: 3:31 AM

Dr Mahathir Mohamad mengakui bahawa beliau dibebani dengan tugasan "tiga kali ganda lebih banyak" berbanding semasa menjadi perdana menteri pertama kali sebelum ini.

Kata perdana menteri keadaan itu berlaku kerana barisan anggota kabinetnya sekarang kekurangan pengalaman.

Bagaimanapun, Mahathir berkata menteri-menteri baru yang dilantiknya belajar dengan cepat dan sentiasa meminta nasihat beliau sebelum mengambil sebarang keputusan mengenai perkara-perkara dalam portfolio mereka.

"Beban kerja sangat berat, beberapa surat yang ditulis kepada saya, saya hanya boleh baca tiga bulan kemudian.

"Apabila saya tahu apa yang mereka minta, tarikhnya sudah berlalu. Orang bertanya kepada saya mengapa saya tidak menjawabnya.

"Saya cuba, tetapi saya tidak dapat menyelesaikan kerja saya. Walaupun pada waktu malam, ada orang yang datang berjumpa saya atau saya perlu menghadiri sesuatu atau hal-ha lain, yang bermaksud saya tidak mempunyai masa untuk melaksanakannya.

"Orang ramai datang tanpa henti. Mereka datang untuk melihat saya dan berada di situ terlalu lama. Kerana itu, saya tidak boleh pulang ke rumah.

"Dan di rumah, ketika pulang, orang masih mencari saya di rumah untuk saya melakukan sesuatu," kata pemimpin politik berusia 93 tahun itu, yang akan menginjak ke usia 94 tahun pada Julai depan.

Dalam temu bual eksklusif bersama The Star perdana menteri menambah menteri-menteri PH datang untuk mendapatkan nasihat kerana pengalamannya menjadi perdana menteri selama 22 tahun, dan beliau memberikan pandangan sewajarnya.

"Tetapi sudah tentu beban itu berat dan apa yang saya lakukan sekarang adalah tiga kali lebih banyak daripada apa yang saya lakukan ketika saya menjadi perdana menteri buat kali pertama.

"Saya harus bekerja sepanjang hari walaupun mereka tidak mengganggu saya. Terdapat banyak masalah yang tidak dapat diselesaikan kerana beberapa menteri saya tidak cukup arif dalam mengendalikan masalah berkenaan, jadi mereka datang kepada saya," katanya.

Menurut Mahathir, beberapa menterinya juga dilihat masih dalam mentaliti pembangkang yang galak mengkritik dan bukannya melaksanakan dasar sebagai sebahagian daripada kerajaan.

Kritikan yang ditimbulkan oleh barisan menteri, misalnya, membabitkan Menteri Kewangan Lim Guan Eng berhubung perkara-perkara yang berkaitan dengan tugas terdahulu beliau sebagai ketua menteri Pulau Pinang dan memberi kesan kepada janji PH.

Bagaimanapun, menurut Mahathir beliau tetap mendapat sokongan daripada barisan kabinetnya itu meskipun ada yang berbeza pandangan.

"Sebagai contoh, saya mencadangkan supaya ada undi kerana terdapat dua pendapat yang berbeza di dalam kabinet.

"Mereka tidak bersetuju. Saya berkata jika tiada undi, bagaimana kita membuat keputusan? Oleh itu, terdapat kesetiaan yang baik (kepada perdana menteri)," katanya.

Kata Mahathir lagi, menjelang setahun pentadbiran PH sudah ada beberapa masalah utama negara yang dibangkitkan sebelum ini dapat diselesaikan

Bagaimanapun, Mahathir yakin ia boleh menjadi lebih baik.

"Saya ingin mengatakan bahawa kita perlu bergerak lebih cepat, tetapi terdapat banyak kekangan apabila kita berurusan dengan kewangan. Anda meminjam wang dan anda tidak membayar, anda boleh dipinggirkan.

"Negara hampir dimusnahkan tetapi kami telah mengelaknya. Ekonomi masih berkembang sebanyak empat peratus. Itu, bagi saya, adalah satu pencapaian kerana, walaupun kita perlu menangani masalah besar, ekonomi negara masih berjalan lancar," katanya sambil menambah berbilion ringgit yang dilaburkan pelabur AS sejak PH mengambil alih negara.

Ditanya mengenai kejayaan pentadbirannya, perdana menteri berkata keupayaan PH berkerjasama sebagai sebuah kerajaan adalah kejayaan pertama mereka, diikuti usaha menangani masalah kewangan negara, tanpa menjejaskan rakyat dan pertumbuhan negara.

Mahathir juga mengulangi kesukaran untuk melaksanakan sepenuhnya semua janji dalam manifesto pilihan raya.

Bagaimanapun, perdana menteri menyatakan harapan rakyat akan memberi PH satu lagi mandat dalam pilihan raya umum akan datang selepas pentadbiran semasa membina semula ekonomi dan menyediakan rakyat dengan pekerjaan dan membuat prospek perniagaan lebih baik.

"Dalam keadaan itu, kami fikir orang akan memberi kami peluang lain untuk meneruskan rancangan kami dan semua itu," katanya.

Ditanya mengenai apa yang ingin dilihat ketika beliau meninggalkan jawatan yang disandangnya kini nanti, Mahathir berkata Malaysia sepatutnya berada pada ketika pentadbiran perdana menteri keempat.

"Negara ini sudah jelas dan berkembang secara fizikal. Anda melihat orang bergerak ke bidang perniagaan baru kerana perkara akan berubah dan tindak balas anda mesti cepat.

"Sekarang ini, kita bercakap tentang kecerdasan buatan (AI) dan penghalang, kita harus tahu sesuatu tentang itu, untuk orang yang berada dalam kedudukan saya, untuk menyelesaikan masalah ini atau untuk menggunakan teknologi ini, anda perlu membaca juga.

"Saya membaca untuk memastikan saya sentiasa dikemas kini dengan teknologi terkini," katanya.

Lihat Komen
ADS