Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
Dr M: Lebih baik kerja 3D daripada menganggur

Rakyat Malaysia yang menganggur perlu mengambil pekerjaan dalam industri 3D (kotor, berbahaya dan sukar) daripada tidak mempunyai pekerjaan, kata Dr Mahathir Mohamad.

Dalam sidang akhbar sempena sambutan Hari Pekerja 2019 hari ini, perdana menteri menegaskan bahawa berpendapatan rendah adalah pilihan yang lebih baik berbanding tidak mempunyai pendapatan.

"(Walaupun) gaji rendah, tetapi jika mereka tidak bekerja, mereka tidak ada apa-apa pendapatan. Jadi mereka mesti memilih. Sekurang-kurangnya jika mereka bekerja, mereka akan mendapat sesuatu," katanya kepada media persidangan di Putrajaya pagi ini.

Mahathir berkata demikian ketika menjawab soalan mengenai gaji rendah dalam pekerjaan 3D yang tidak menarik penglibatan rakyat Malaysia.

Dalam ucapannya sebelum ini, Mahathir berkata pekerja asing mengambil pekerjaan 3D kerana rakyat Malaysia tidak akan melakukannya.

Beliau memberitahu hadirin bahawa kerajaan menyedari kebimbangan penduduk setempat berhubung isu jumlah penduduk asing yang berhijrah ke negara ini dan Putrajaya telah mengambil langkah untuk memastikan pekerjaan hanya diberikan kepada pekerja asing dalam industri yang kurang menarik penglibatan rakyat Malaysia.

"Jika mereka (rakyat Malaysia yang tidak berkerja) tidak melakukan kerja-kerja (3D) ini, maka orang lain akan melakukannya, maka wang kita akan mengalir keluar.

"Kita tidak boleh memaksa (majikan membayar gaji yang lebih tinggi). Tetapi kita harus ingat bahawa kita bekerja untuk negara kita, untuk membangunkan negara kita," katanya.

Pekerjaan dalam industri 3D sering dilakukan oleh pekerja-pekerja buruh, yang kebanyakannya terdiri daripada orang asing dari negara-negara tetangga lain yang kurang berkemampuan.

Lihat Komen
ADS