Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
mk-logo
Berita

PRK SANDAKAN | Setiausaha DAP Sabah, Chan Foong Hin, menyatakan kebimbangan mengenai seruan Pengerusi Umno Sabah, Bung Moktar Radin yang berjanji akan mengerahkan 9,700 anggota Umno untuk mengundi calon PBS pada pilihan raya kecil ini.

Chan, walaupun sedikit musykil mengenai ketepatan angka yang disebut Bung, berkata DAP waspada dengan kenyataan itu dan menggesa para penyokongnya untuk keluar mengundi bagi mengatasi undi Umno.

"Ya. Kami bimbang. Kami bimbang. Jadi, kami nak menggesa penyokong kami, tolong datang untuk mengundi bagi mengatasi 9,000 ahli Umno, walaupun saya mempunyai sedikit kemusykilan dengan angka itu...

"Kami nak merayu penyokong kami, tolong keluar mengundi... Jangan hanya duduk di bilik berhawa dingin dan berkata sudah tentu DAP menang. Tiada jaminan DAP akan pasti menang di Sandakan.

"Satu undi kepada DAP adalah satu undi kepada pembaharuan dan sebuah Malaysia baru. 

"Sementara, Bung Moktar mengerahkan orang mereka, kami juga perlu mengerakkan orang kita supaya memastikan reformasi tidak akan berhenti menjelang tahun pertama Malaysia baru," kata MP Kota Kinabalu itu pada satu majlis di Sandakan.

Chan turut menyatakan keyakinan terhadap akar umbi parti Warisan yang boleh setanding dengan Umno dalam memberikan sokongan undi orang Islam bumiputera Sabah di Sandakan.

"Tapi, saya juga yakin kepada anggota gabungan kami, Warisan. Mereka juga mempunyai asas sokongan yang kuat," katanya lagi.

Semalam, Bung Moktar membuat kemunculan pertama berkempen pada PRK Sandakan.

Ketika berceramah di Kampung Sim Sim di hadapan 300 hadirin, Bung berkata Umno Sabah akan mengerahkan penyokong parti itu di Sandakan untuk mengundi calon PBS Linda Tsen.

Pada PRU14, DAP tewas di kawasan majoriti orang Islam bumiputera Sabah di pusat daerah mengundi (PDM) Kampung Sim Sim dan Pulau Berhala, manakala menyapu bersih 15 PDM dengan majoriti pengundi Cina.

 

Lihat Komen
ADS