Paling Popular
Terkini

ULASAN | Kes pengurniaan terbalik tanah kepada sultan Johor dan mungkin juga kepada raja-raja lain mengingatkan saya kepada peribahasa “Belanda minta tanah”.

Kalau setakat tanah kerajaan negeri bertukar hak milik menjadi harta raja, rasanya bukankah berita yang mengejutkan lagi.

Yang menimbulkan kegusaran lebih besar adalah tanah kerajaan Persekutuan tiba-tiba menjadi milik raja.

Tetapi sebelum saya bercerita lebih lanjut mengenai amalan dan ancaman Belanda minta tanah ini, izinkan saya memperjelaskan ungkapan pengurniaan terbalik.

Selalunya yang mengurniakan tanah atau sesuatu yang berharga adalah raja, dan yang menerimanya pula orang yang kedudukannya bawah daripada raja.

Tetapi dalam kes pengurniaan tanah di Johor Darul Takzim, yang mengurniakan tanah adalah kerajaan negeri dan yang menerimanya adalah sultan. Pelik tapi benar.

Kalau hal ini berlaku pada zaman pemerintah BN ia tidak menghairankan sangat. Amalan "engkau garu belakang aku, aku garu belakang engkau" adalah perkara biasa.

Telinga dipasang, mata diterbeliak

Ia adalah lazim bagi seorang pemimpin kerajaan yang lemah atau banyak 'rangka bergantungan di dalam almari' sehingga terpaksa menyogok atau tunduk kepada tekanan pelbagai pihak untuk kekal berkuasa.

Anehnya, apa yang berlaku di Johor itu dikatakan - atau didakwa - berlaku juga dalam pentadbiran kerajaan PH. Inilah yang membimbangkan.

Semua pihak boleh buat penafian kalau tak betul. Saya akan siarkan penafian mereka sepenuhnya kerana blog kita ini mengamalkan hak menjawab (right of reply).

Saya harap dakwaan ini akan disiasat dan disahkan oleh menteri besar baru Johor, Sahruddin Jamal, sebab dia tentulah tidak mahu mengulangi kesilapan lampau dan menderita nasib yang serupa dengan pendahulunya.

Kita bagilah dia sedikit masa sebab dia pun baru dilantik. Cuma saya hendak beritahu dia yang kita akan memasang telinga dan membeliakkan mata mendengar serta melihat apa dia lakukan.

Berbalik kepada peribahasa Belanda minta tanah, saya terbaca sebuah rencana Berita Harian atas talian (online) bertarikh 25 Jan 2018 yang mengatakan ungkapan itu mempunyai bukti sejarah.

Laporan tersebut memetik Pensyarah Leiden Institute for Area Studies (LIAS), Universiti Leiden, Belanda, Dr Surya Suryadi, sebagai berkata Syarikat Hindia Timur Belanda (Dutch Vereenigde Oost-Indische Compagnie) meminta sedikit tanah daripada kerajaan Buton di Sulawesi, tetapi mengambil lebih daripada apa yang diberikan.

Nampaknya tipu helah cara ini tidak bermula dan berakhir dengan Belanda saja. Ia masih berterusan, sama ada atas dasar kurnia, permohonan atau pengambilan paksa menggunakan Akta Pengambilan Tanah.

Cara ketiga ini sedang berlaku di Melaka ke atas tanah milik anak syarikat Permodalan Nasional Berhad (PNB), iaitu Sime Darby Plantations (SDP), tetapi sedang digagalkan.

PNB adalah agensi amanah bumiputera dan berjuta orang melabur dengannya.

Tanah SDP yang cuba diambil alih dengan harga murah itu adalah untuk syarikat dari Taiwan. Malah ada bukti tersurat yang mendakwa bahawa sultan Kelantan sewaktu menjadi Yang di-Pertuan Agong terlibat dengan permohonan tanah berkenaan.

Diskaun 90 peratus

Kalau tidak betul, sila nafikan dan saya dahulukan dengan permohonan maaf. Tetapi apa yang jelas ialah SDP mengemukakan kes itu ke mahkamah.

Kerajaan Melaka sekarang dipimpin oleh PH dan Ketua Menteri, Adly Zahari, sudah dimaklumkan berkaitan sentimen Putrajaya mengenai hal itu.

Pada zaman pemerintahan kleptokrasi Najib Razak, banyak permohonan tanah dan projek oleh raja-raja.

Ada permohonan itu menyerupai Belanda minta tanah; diberi betis hendak paha.

Ia mungkin kerana Najib seorang aristokrat dan berupa salah seorang Orang Besar Berempat Pahang. Jadi dia bagi keutamaan apabila raja minta.

Ikut cerita, bukan raja saja, isteri raja pun ada yang tumpang sekaki.

Atau boleh jadi juga disebabkan dia sendiri menganggap harta dan duit ringgit negara sebagai milik peribadinya, maka dia tidak berasa apa-apa untuk “mengurniakan” tanah kerajaan, projek dan konsesi kepada raja-raja.

Buat masa ini saya tidak berhasrat merumitkan jalan cerita, jadi saya tumpukan kepada satu kes yang saya tahu dengan agak jelas.

Ceritanya lebih kurang macam ini: Seorang raja telah meminta tanah kerajaan Persekutuan di Kuala Lumpur seluas hampir 14,000 meter persegi dengan penilaian hampir RM30 juta.

Tapi premium atau harga jualan tidak sampai RM6 juta atau diskaun sekitar 80 peratus.

Kemudian - macam Belanda - raja itu meminta tambahan hampir 10,000 meter persegi lagi yang nilaiannya kira-kira RM45 juta, tetapi premium yang dikenakan hanya RM4.5 juta atau diskaun 90 peratus.

Jadi untuk tanah seluas lebih kurang enam ekar, raja itu hanya perlu membayar kira-kira RM10 juta.

Pengurniaan dan penjualan tanah dengan harga di bawah nilai pasaran ini berlaku secara berleluasa pada zaman pemerintahan Najib, termasuk tanah milik tentera.

Ini adalah antara legasi buruk yang ditinggalkan oleh Najib. Dia percaya bahawa duit dan harta kekayaan adalah 'raja'.

Sebagai sebahagian daripada usaha menyelamatkan harta negara maka kerajaan PH - yang berusaha mereformasi institusi dan mencegah rasuah - wajib bertindak ke atas legasi buruk Najib ini.

Dalam keadaan negara semakin kekurangan tanah dan ramai rakyat jelata tidak mampu memiliki rumah sendiri kerana nilai hartanah yang melambung, amat tidak patut tanah milik kerajaan dikurniakan atau dijual dengan harga murah kepada mana-mana pihak sekali pun.


A KADIR JASIN adalah bekas ketua pengarang Kumpulan The New Straits Times Press (M) Bhd. Beliau kini bergiat dalam Bersatu sebagai pimpinan pusat parti itu.

Tulisan ini asalnya disiarkan di blog beliau, dan tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.

Lihat Komen
ADS