Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Semak prosedur perwakilan dalam kes jenayah - Badan Peguam
Diterbitkan:  May 16, 2019 12:26 PM
Dikemaskini: 4:27 AM

Badan Peguam Malaysia menggesa Jabatan Peguam Negara (AGC) menyemak semula prosedur yang terlibat dalam memutuskan untuk menghentikan atau menarik balik prosiding kes.

"Majlis Peguam berpendapat bahawa, selepas keputusan yang membimbangkan baru-baru ini untuk menghentikan dan / atau mengeluarkan prosiding dalam beberapa kes berprofil tinggi - khususnya, keputusan kontroversi baru-baru ini untuk menarik balik tuduhan pembunuhan di Pulau Pinang, yang dipercayai mengikut budi bicara satu atau lebih individu - ia adalah masa yang baik untuk membaik pulih proses.

"Majlis Peguam Malaysia menyeru pendakwa raya menjalankan kajian lanjut mengenai prosedur untuk mempertimbangkan perwakilan dalam prosiding jenayah, demi kepentingan sistem pentadbiran keadilan yang cekap dan berkesan," kata Presiden Badan Peguam, Abdul Fareed Abdul Gafoor dalam satu kenyataan semalam.

Malah, katanya, prosedur baru seperti dinyatakan dalam Arahan Pendakwa Raya bernombor 2/2019 (PPD 2/2019) bertarikh 3 Mei, boleh menjejaskan keadilan dan kecekapan dalam prosiding jenayah serta membawa kepada kesulitan dalam undang-undang jenayah.

Katanya, menerusi prosedur sekarang peguam menulis surat perwakilan kepada Timbalan Pendakwa Raya (DPP) di mana-mana peringkat proses perbicaraan dan DPP memutuskan sama ada untuk meneruskan pendakwaan atau tidak.

Di bawah arahan baru dari pendakwa raya, proses mempertimbangkan perwakilan untuk setiap kes akan melibatkan peguam cara III, peguam cara II dan peguam cara negara.

Proses yang berlapis ini akan mengambil masa dan akibatnya, menurut PPD 2/2019, perbicaraan tidak perlu ditangguhkan sementara dibincangkan perwakilan.

"Bagaimanapun, ia adalah sangat tidak praktikal dan tidak adil untuk perbicaraan berjalan serentak dengan proses pertimbangan perwakilan, kerana pembelaan membabitkan kos yang besar, baik secara kewangan dan emosi, kepada semua pihak yang terlibat," kata Abdul Fareed.

Oleh itu, Badan Peguam mencadangkan perbincangan perwakilan dijalankan oleh dua jawatankuasa.

Jawatankuasa pertama menangani kes melibatkan hukuman mati di mana ia akan terdiri daripada pegawai tinggi AGC, manakala jawatankuasa kedua akan menangani semua kes lain.

Jawatankuasa kedua harus terdiri daripada wakil kanan DPP dan pegawai kanan dari Putrajaya atau pasukan petugas yang terdiri daripada penasihat undang-undang negeri, pengarah pendakwaan negeri dan beberapa DPP kanan.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS