Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
IGP: Militan warga M'sia yang pulang akan diadili undang-undang

Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador berkata PDRM bekerjasama dengan pihak berkuasa di Syria dan Turki berkenaan kepulangan sebahagian warga Malaysia yang terlibat dengan kegiatan militan, dan anggota keluarga di Timur Tengah.

Beliau bagaimanapun memberi jaminan mereka yang terlibat itu akan diadili mengikut undang-undang Malaysia, jika pulang.

Anggota keluarga mereka pula yang tidak terlibat langsung dengan kegiatan itu akan diberi kaunseling.

“Mereka adalah rakyat kita dan kita bertanggungjawab membawa mereka balik ke sini.

“Mereka yang jelas terpengaruh (dengan) kegiatan keganasan di sana akan diadili oleh undang-undang di negara ini. Anak dan isteri (mereka) yang disahkan tidak terlibat langsung diberi kaunseling dan dibebaskan,” katanya kepada pemberita semasa membuat lawatan ke Bazar Ramadan Taman Tun Dr Ismail di Kuala Lumpur, hari ini.

Beliau diminta mengulas laporan berkenaan 39 daripada 65 rakyat Malaysia yang ditahan di Syria kerana disyaki terlibat dengan keganasan yang menyatakan hasrat untuk pulang.

Jumlah itu melibatkan 10 lelaki dewasa, 11 perempuan dewasa, 12 kanak-kanak lelaki dan enam kanak-kanak perempuan.

Dalam laporan itu, Ketua Penolong Pengarah Bahagian Anti Pengganas (E8) Cawangan Khas Bukit Aman, Ayob Khan Mydin Pitchay berkata kepulangan mereka yang disyaki terlibat dengan keganasan melibatkan banyak pihak, serta dasar yang akan diputuskan kerajaan.

Ditanya berkenaan sama ada proses membawa mereka pulang akan mengambil masa yang lama, Abdul Hamid berkata ia bergantung kepada keadaan dan pihak di Syria dan Turki.

“Setakat ini hampir-hampir sedang diusahakan. Sebelum ini sudah ada beberapa orang balu dengan anaknya kita bawa balik.

“(Berkenaan proses) Itu terpulang kepada keadaan di Syria dan Turki, (tetapi) kita mendapat kerjasama daripada pihak berkuasa dan kerajaan di sana,” katanya lagi. 

Lihat Komen
ADS