Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
‘Najib arah beri wang lebih awal sebelum surat jaminan dikeluarkan’
Diterbitkan:  Jul 10, 2019 12:37 PM
Dikemaskini: 4:37 AM

KES NAJIB l Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur diberitahu bahawa bekas perdana menteri Najib Razak telah mengarahkan supaya Kumpulan Wang Persaraan Diperbadankan (KWAP) mempercepatkan pengeluaran wang pinjaman kepada SRC International Sdn Bhd, lebih awal sebelum surat jaminan kerajaan dikeluarkan yang merupakan amalan luar biasa.

Bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan Kementerian Kewangan yang juga bekas Pengerusi KWAP Dr Wan Abdul Aziz Wan Abdullah, 67, berkata Najib mengarahkan demikian dalam satu panggilan telefon namun beliau tidak mengingati bila panggilan telefon itu dibuat.

Panggilan telefon itu merujuk kepada permohonan SRC untuk mendapatkan pinjaman RM3.95 bilion daripada KWAP pada tahun 2011.

“Saya telah menerima panggilan dari Datuk Seri Najib supaya Kementerian Kewangan keluarkan surat kepada KWAP supaya KWAP dapat keluarkan lebih awal pinjaman yang dipohon, dan akan disusuli dengan surat jaminan kerajaan secepat mungkin,” kata saksi itu.

Wan Abdul Aziz merupakan saksi pendakwaan ke-45 berkata demikian ketika pemeriksaan utama Timbalan Pendakwa Raya Suhaimi Ibrahim pada perbicaraan hari ke-35 kes Najib melibatkan dana SRC hari ini.

Kepada soalan Suhaimi adakah pengeluaran pinjaman sebelum surat jaminan kerajaan dikeluarkan itu adalah amalan biasa, saksi itu berkata tidak, sebaliknya ia adalah satu “amalan luar biasa”.

Ketika ditanya kenapakah arahan luar biasa itu tetap dilakukan, Wan Abdul Aziz berkata ia kerana kerajaan telah menjadi penjamin kepada pinjaman terbabit dan ia telah diluluskan dalam Mesyuarat Jemaah Menteri.

Suhaimi turut menyoal sama ada Bekas Setiausaha Bahagian Pengurusan Pinjaman Pasaran Kewangan dan Aktuari Kementerian Kewangan, Maliami Hamad mengetahui berhubung panggilan telefon dari Najib itu.

“Saya beritahu Maliami bahawa Datuk Seri Najib arahkan Kementerian Kewangan mengeluarkan surat bagi tujuan pengeluaran wang itu dan saya minta Maliami keluarkan surat pada hari sama panggilan dibuat,” kata Wan Abdul Aziz.

Najib, 66, menghadapi tiga pertuduhan pecah amanah, satu pertuduhan salah guna kuasa dan tiga pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan dana SRC International Sdn Bhd yang berjumlah RM42 juta.

Perbicaraan dihadapan Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali sedang berlangsung.

- Bernama

Lihat Komen
ADS