Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
'Sekarang kamu boleh' hanya untuk bukan Islam, kata Heineken
Diterbitkan:  Jul 14, 2019 4:27 PM
Dikemaskini: 11:01 AM

Syarikat pengeluar bir, Heineken Malaysia memberikan penjelasan bahawa jenama Heineken 0.0 adalah produk minuman tidak halal dan hanya disasarkan kepada golongan bukan Islam berumur 21 tahun dan ke atas.

Dalam satu kenyataan hari ini, syarikat itu berkata, produk itu dijual di bahagian tidak halal di pasar raya dan kedai serbaneka.

Syarikat itu berkata terdapat papan tanda dan iklan untuk memaklumkan kepada pengguna.

"Tujuan untuk memperkenalkan Heineken 0.0 di Malaysia adalah untuk menyediakan pilihan bagi pengguna bukan Islam menikmati rasa bir tetapi tidak semestinya mempunyai kesan alkohol.

"Sementara itu, tagline 'sekarang kamu boleh' merujuk bahawa Heineken 0.0 membolehkan pengguna bukan Islam menikmati bir semasa makan tengah hari, mesyuarat, selepas gym dan apabila seseorang mahu memandu.

"Bahan-bahan pengiklanan kami di media sosial mendidik pengguna bukan Islam mengenai situasi 'sekarang kamu boleh'," kata syarikat itu yang menegaskan mereka adalah syarikat bir bertanggungjawab dan komited untuk menyokong penggunaan produk bertanggungjawab.

Secara kebetulan, kenyataan Heineken Malaysia dikeluarkan pada hari yang sama dengan hantaran bekas perdana menteri Najib Razak di Facebook semalam.

"Kanda, kanda, macam mana ni? Komen le sikit. Ke dok menguap lagi?," tulis pentadbir laman Facebook Najib dipercayai merujuk kepada menteri agama, Mujahid Yusof.

Sementara itu, Mujahid dalam kenyataannya hari ini meminta syarikat pengeluar minuman keras di negara ini tidak mengelirukan pengguna terutama umat Islam dengan mengeluarkan produk minuman atau arak tanpa alkohol.

Mujahid menegaskan pengeluaran produk sedemikian bukan sahaja mengelirukan umat Islam, malah ia tindakan tidak baik.

"Menggunakan nama arak tanpa alkohol amat mengelirukan kerana proses penghasilan minuman itu termasuk penyulingan air dibuat dalam kerangka menghasilkan arak (beralkohol)," katanya.

Lihat Komen
ADS