Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Laporan: 3 lagi ditahan kes video lucah
Diterbitkan:  Jul 16, 2019 9:47 PM
Dikemaskini: 1:47 PM

Tiga lagi individu ditahan Polis Diraja Malaysia (PDRM) di sekitar Johor Bahru hari ini berhubung siasatan kes penyebaran video seks yang dikaitkan dengan Menteri Hal Ehwal Ekonomi Mohamed Azmin Ali.

Utusan Online melaporkan bahawa salah seorang daripada tiga yang ditahan itu merupakan ahli politik yang mengetuai parti di sebuah negeri.

Laporan itu memetik Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Huzir Mohamed yang mengesahkan penahanan tiga individu berusia antara 29 dan 37 tahun.

Huzir bagaimanapun tidak mengulas apabila diminta mengesahkan sama ada seorang daripada yang ditahan merupakan ahli politik.

“Ya, kita tahan dua lelaki Melayu dan seorang India di Johor Bahru berhubung kes video seks yang tular,” katanya seperti dilapor.

Dalam kenyataan awal hari ini, Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador berkata pihaknya memperluaskan skop siasatan termasuk kemungkinan pembabitan seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) di Selangor dalam kes itu.

Perkembangan terbaru itu menjadikan sembilan kesemuanya yang ditahan berhubung kes penularan video seks berkenaan.

Semalam, bekas Ketua Pemuda PKR (AMK) Santubong, Haziq Abdullah Abdul Aziz dan lima yang lain ditahan reman sehingga 20 Julai bagi membantu siasatan.

Keenam-enam mereka direman bagi membantu siasatan bawah Seksyen 292A Kanun Keseksaan, berkaitan pengedaran bahan lucah yang jika sabit kesalahan boleh dihukum sehingga tiga tahun penjara, denda atau kedua-duanya.

Perintah reman itu dikeluarkan oleh Majistret Namirah Hanum Mohamed Albaki di Mahkamah Majistret bagi siasatan mengikut Seksyen 377B Kanun Keseksaan dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998.

Azmin dikaitkan skandal seks sejenis dengan Haziq setelah beberapa rakaman video seks yang didakwa mirip wajahnya tersebar sejak sebulan lalu.

Haziq mengaku merupakan individu dalam video tersebut manakala Azmin menafikan dirinya terlibat dan mendakwa ia adalah komplot untuk memusnahkan karier politiknya.

Lihat Komen
ADS