Paling Popular
Terkini

Presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah Malaysia (Aswaja) Dr Zamihan Mat Zin memfailkan saman sebanyak RM2 juta terhadap Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin, semalam.

Malaysiakini difahamkan saman difailkan peguamnya Shahruddin Ali di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Ia berkaitan kenyataan Asri terhadap Zamihan, yang juga kakitangan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), yang disiarkan di beberapa media.

Difahamkan saman berkenaan beberapa kenyataan Asri terhadap Zamihan, antara lain dakwaan beliau mengamalkan Islam secara ekstrem, berfikiran sempit dalam isu dobi untuk pelanggan Islam sahaja yang timbul dua tahun lalu, selain mempersoalkan kewibawaannya sebagai penjawat awam.

Pada 12 Februari lalu, Zamihan memaklumkan telah menyerahkan notis saman kepada Asri untuk "memberi pengajaran kepada Asri agar menghormati pihak yang berbeza pandangan dengannya".

Beliau merujuk kenyataan Asri dalam forum bertajuk Sosma: Siapa Pengganas Dan Potensi Salah Guna Kuasa yang dilaporkan Malaysiakini, antara lain menyifatkan Zamihan sebagai berpandangan sempit.

"Kenapa kita ambil penasihat (agama) yang perwatakan begitu keras dalam pandangan ekstrem dan sebagainya," kata Asri ketika itu.

Asri juga pernah mempertikaikan pemilihan Zamihan sebagai jurupulih akidah anggota kumpulan pengganas bawah Kementerian Dalam Negeri sebelum ini.

Lihat Komen
ADS