Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Mitra JPM perlu perjelas dakwaan 'RM5j untuk bina kuil'

Unit Transformasi India Malaysia (Mitra) Jabatan Perdana Menteri digesa supaya menjelaskan dakwaan pemberian peruntukkan RM5 juta bagi pembinaan sebuah kuil di Putrajaya.

Naib Presiden Penaja Parti Negara, S Gobi Krishnan yang membuat gesaan itu berkata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, P Waythamoorthy yang mengendalikan Mitra tidak banyak berbeza dengan Sedic (nama asal Mitra) ketika pentadbiran kerajaan BN.

"Bagaimana, peruntukan RM5 juta bagi pembinaan kuil boleh memperkasakan ekonomi masyarakat India?

"Adakah peruntukkan kepada kuil sebahagian daripada polisi Mitra? Kalau betul kenapa kuil yang lain tidak dapat?" Soal Gobi Krishnan ketika dihubungi Malaysiakini.

Beliau turut mendakwa Mitra telah berjanji akan memberikan peruntukan RM5 juta lagi untuk tahun akan datang.

"Saya tak halang kerajaan memberi peruntukkan kepada tempat ibadat. Tetapi, ia perlu daripada dana khas atau tambahan. Bukan daripada dana Mitra.

"Dulu, kita kritik pemberian peruntukkan Sedic sebagai tidak telus dan pilih kasih. Kini, Mitra membuat perkara yang sama," katanya.

Gobi turut mempertikaikan keputusan Mitra untuk tidak mendedahkan pemberian RM5 juta kuil di halaman rasmi MITRA.

"Menteri kata Mitra sangat telus. Jadi, kenapa peruntukkan kepada kuil tidak dipamerkan dalam halaman rasmi?" Soalnya lagi.

Sementara itu, Gobi Krishnan turut mendakwa seorang pemimpin DAP mempergunakan jawatannya sebagai Adun untuk mendapatkan peruntukkan Mitra kepada NGO milik suaminya.

Gobi mendakwa NGO itu milik suami kepada Adun DAP tersebut menerima dana sebanyak RM101,800 daripada Mitra.

"Saya ada bukti di mana Adun tersebut membawa suaminya berjumpa dengan pegawai-pegawai Mitra bagi membantu urusan peruntukkan," tambahnya.

Bagaimanapun, Malaysiakini tidak dapat mengesahkan secara bebas mengenai dakwaan Gobi ini.

Ketika dihubungi kemudian, Mitra memberitahu Malaysiakini, pihaknya akan membuat kenyataan media berkaitan dakwaan-dakwaan ini dalam masa terdekat.

Lihat Komen
ADS