Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Tanjak Jalur Gemilang dapat permintaan tinggi sempena Hari Kebangsaan

Tanjak atau tengkolok kini mula mendapat tempat di hati generasi muda dan tidak lagi dilihat sebagai aksesori eksklusif untuk digayakan semasa bersanding atau pakaian kebesaran raja-raja Melayu.

Tanjak kini dipakai pada majlis keraian, malah ada yang memakainya bersiar-siar terutamanya pada hari istimewa seperti hari raya dan Hari Kebangsaan.

Bagi seorang pengarang tanjak, Mohd Zaim Hakimi Mohamad Zin, 25, beliau berjaya menjual kira-kira 30 tanjak kepada pelanggan yang mahukan tanjak berinspirasikan bendera Malaysia untuk digayakan pada Hari Kebangsaan.

Menurut anak muda yang berasal dari Merbok, Kedah itu, idea untuk menjual tanjak berinspirasikan bendera Malaysia itu tercetus selepas beliau melihat banyak pengeluar tudung mengeluarkan motif yang sama menjelang Hari Kebangsaan.

"Pada tahun-tahun sebelum ini, saya guna bendera Malaysia untuk dilipat menjadi tanjak tetapi kainnya tidak sesuai, jadi tahun ini saya gunakan kain yang khas yang lebih keras dan mempunyai corak bendera Malaysia dan Alhamdullilah sambutan amat baik, sehingga hari ini sudah kira-kira 30 tanjak bermotif Jalur Gemilang telah dijual," katanya ketika ditemui Bernama di kediamannya di Shah Alam.

Mohd Zaim Hakimi berkata minatnya terhadap aksesori kepala tradisional Melayu itu timbul semasa beliau di bangku sekolah lagi dan ia berkembang semasa beliau menuntut di UiTM.

"Saya juga ada pergi kursus dan belajar dengan pengarang tanjak yang berpengalaman di Perak, Kedah dan Selangor untuk menimba ilmu berkaitan kaedah ikatan dan lipatan tanjak," katanya.

Tambahnya beliau mula menjual tanjak sejak awal tahun ini selepas menerima banyak tempahan dari rakan-rakan dan sebanyak 1,000 tanjak yang berharga antara RM69 hingga RM300 telah berjaya dijual.

Beliau berkata generasi muda perlu belajar dan memakai tanjak kerana ia merupakan warisan Melayu yang sesuai untuk digayakan bukan hanya dengan pakaian tradisional malah dengan busana moden.

Seorang lagi pengarang tanjak, Mohd Nur Hadi Zainudin, 34, berkata beliau memilih menggunakan renda bercorak ditempah khas dan tudung bawal bermotif bendera negara sebagai bahan utama penghasilan tanjak.

Mengakui tidak selesa menggunakan Jalur Gemilang untuk menghasilkan tanjak walaupun cara itu lebih mudah, beliau mencari alternatif lain termasuk pernah mencantumkan kain berwarna merah, biru, putih dan kuning.

Bagaimanapun, katanya cara itu agak renyah, menyebabkan beliau akhirnya beralih menggunakan tudung bawal bermotif Jalur Gemilang selain menempah renda bernilai RM150 bagi 138 meter.

"Saya tidak akan menggunakan bendera sebenar kerana berasa salah apabila perlu memotong bendera bagi mendapatkan bentuk dan corak yang diingini. Ini pendirian saya... lain orang mungkin lain caranya," katanya kepada Bernama semasa ditemui di rumahnya di Kampung Pandan, Pekan.

Mohd Nur Hadi berkata beliau menerima 100 tempahan tanjak dengan tema Jalur Gemilang tahun ini daripada beberapa jabatan kerajaan untuk digunakan pada sambutan Hari Kebangsaan.

Beliau yang belajar mengarang tanjak pada tahun lalu berkata tempahan yang diterima melibatkan tanjak jenis 'Mahkota Alam' dan 'Ayam Patah Kepak', walaupun berkebolehan menghasilkan hampir 30 jenis tanjak.

"Mengarang tanjak memerlukan kesabaran dan ketelitian. Kira-kira 15 minit diperlukan untuk menyiapkan satu tanjak bergantung kepada material kain dan kerumitan ikatan tanjak yang ditempah," katanya.

Beliau yang mengusahakan perniagaan tanjak sepenuh masa secara purata menerima 10 tempahan setiap bulan dengan setiap satu dijual pada harga antara RM50 hingga RM120 dan tempahan meningkat ketika musim perayaan Aidilfitri dan Aidiladha selain sempena sambutan Hari Kebangsaan.

-Bernama

Lihat Komen
ADS