Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
mk-logo
Berita
Dakwaan fitnah Zakir Naik: Polis akan soal 2 Adun DAP Rabu ini

Pegawai polis dari Bukit Aman akan berada di Pulau Pinang pada Rabu, 11 September untuk merakam kenyataan dua wakil rakyat DAP berkenaan ulasan mereka terhadap pendakwah Zakir Naik.

Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang II P Ramasamy yang juga Adun Perai dan Adun Bagan Dalam, Satees Muniandy mengesahkan hal ini.

"Mereka akan jumpa saya pukul 9 pagi dan Satees pukul 11 pagi di Komtar.

"Kenyataan itu akan dirakamkan sebagai tindak balas kepada dua laporan polis terhadap saya dan satu laporan polis terhadap Satees oleh pendakwah dari India, Zakir Naik," katanya

Ramasamy menjelaskan pegawai Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman DSP Ananthan Rajoo akan berada di Pulau Pinang bersama anggota lain bagi tujuan itu.

Sementara itu, Satees pula berkata beliau bersedia memberikan kerjasama kepada pihak berkuasa bagi membantu siasatan.

"Kami tidak akan lari dari polis, atau Malaysia. Kami akan menghadapi undang-undang di negara kami," katanya.

Semalam, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Huzir Mohamed memaklumkan akan merakam kenyataan daripada individu yang namanya dinyatakan dalam laporan polis pendakwah Dr Zakir Naik, minggu depan.

Mereka adalah Menteri Sumber Manusia M Kula Segaran; bekas duta besar Dennis J Ignatius; Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang II P Ramasamy; Ahli Parlimen Klang Charles Santiago; dan Adun Bagan Dalam M Satees.

Bulan lepas, Zakir memfailkan laporan itu terhadap mereka atas dakwaan fitnah.

Menurut laporan polis Zakir, yang dilihat oleh Malaysiakini, pendakwah kontroversi itu menuduh lima individu berkenaan memfitnahnya dalam kenyataan dan artikel mereka.

Zakir sebelum ini mencetuskan kontroversi susulan kenyataannya dalam sebuah program di Kelantan.

Pendakwah itu berkata kaum India di Malaysia lebih setia dengan Perdana Menteri India Narendran Modi berbanding Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad. Zakir turut menyifatkan kaum Cina di Malaysia sebagai "tetamu lama".

Selepas dikecam pelbagai pihak, Zakir memohon maaf namun mendakwa kenyataannya dipetik di luar konteks.

Zakir juga telah diambil keterangannya oleh polis susulan laporan polis terhadapnya.

Polis sudah menyerahkan kertas siasatan kepada timbalan pendakwa raya dan kini menunggu arahan lanjut.

Zakir juga dilarang menyampaikan ceramah awam.

Sabtu lalu, Zakir hadir majlis ibadah di Masjid Cina di Krubong di Melaka dan mengimami jemaah menunaikan solat Maghrib dan Isya.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS