Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
mk-logo
Berita
Suhakam sumbang idea khutbah perjelas isu hak asasi

Suhakam telah menyumbang idea dalam teks khutbah Jumaah dalam usaha meningkat kesedaran mengenai isu hak asasi manusia di kalangan umat Islam.

Menurut Pesuruhjaya Suhakam, Nik Salida Suhaila Nik Saleh agensi persekutuan itu telah bekerja sama dengan pihak berkuasa Islam dari Wilayah Persekutuan, Negeri Sembilan dan Pulau PInang dalam inisiatif yang sudah bermula sejak tahun lalu.

"Khutbah Jumaat tidak berada di bawah kerajaan persekutuan, ia bergantung kepada negeri sekiranya mereka mahu terima," jelasnya.

Bagaimanapun, Nik Salida berkata Suruhanjaya Hak Asasi Manusia berharap dapat meluaskan kerja sama tersebut ke negeri-negeri lain.

"Apabila kamu melibatkan diri dengan jabatan agama negeri, Suhakam mendapati yang kami boleh menyediakan idea dan buah fikiran kepada pihak berkuasa Islam negeri untuk mereka menulis khutbah Jumaat berdasarkan isu-isu hak asasi manusia.

"Sebenarnya dalam khutbah Jumaat sebelum ini pun, sepuluh tahun dulu pun dah ada unsur-unsur hak asasi, cuma mereka tidak menamakannya sahaja dan mereka tidak menggunakan bahasa hak asasi.

"Dia tak guna perkataan kesaksamaan, tak guna diskriminasi, tak guna perkataan perlindungan wanita, jadi hal-hal sebegitu dalam hak asasi, kami perlukan bahasa yang tegas bagi menjelaskan idea betapa seriusnya (isu-isu) hak asasi manusia ini.

"Jadi itulah yang berlaku, sekarang apabila kita yang buat teks, kita gunakan bahasa hak asasi manusia lah," jelasnya.

Nik Salida berkata demikian ketika diminta menjelaskan kenyataan yang dibuatnya pada suatu majlis forum bersempena ulang tahun ke-20 Suhakam di ibu negara hari ini.

Beliau yang juga pensyarah kanan, Fakulti Syariah dan Undang-Undang di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) berkata teks yang dicadangkan Suhakam tidak wajib dibaca dan pihak berkuasa negeri boleh meletakkan di dalam khutbah sesuai budi bicara jabatan agama Islam negeri.

Nik Salida menjelaskan keperluan Suhakam untuk menjalin hubungan baik dengan pihak berkuasa Islam negeri.

Katanya, walaupun mereka berbeza pendapat dalam topik tertentu namun persefahaman kedua pihak perlu dicapai untuk mengurangkan sebarang salah faham antara satu sama lain.

Beliau juga menyokong usaha supaya dapat mencari titik persamaan mengenai isu-isu hak asasi manusia.

"Kita perlu faham hakikatnya dan apa yang berlaku, di dalam negara yang mana umat Islam adalah majoriti ini, kami ada berbagai isu-isu hak asasi manusia melibatkan orang Islam.

"Jadi tanpa sokongan mereka dan persefahaman daripada mereka sebagai agensi utama yang mengendalikan urusan umat Islam, saya fikir susah untuk Suhakam untuk bekerja bersendirian," jelasnya lagi.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS