Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
MCA: PH perlu ikut langkah Indonesia naikkan had umur perkahwinan
Diterbitkan:  Sep 18, 2019 6:59 PM
Dikemaskini: 10:59 AM

Kerajaan Pakatan Harapan (PH) perlu mencontohi langkah Indonesia meningkatkan had umur perkahwinan kepada 19 tahun, kata Ketua Wanita MCA, Heng Seai Kie.

Indonesia, negara paling ramai penduduk Islam di dunia semalam menaikkan had umur perkahwinan bagi wanita dari 16 tahun kepada 19 tahun sama seperti lelaki.

"Sebagai negara Islam yang paling ramai penduduk di dunia, Indonesia telah menunjukkan kepada dunia betapa majunya dan serius mengatasi perkahwinan kanak-kanak di kepulauan itu.

"Wanita MCA berharap sebarang pindaan perundangan di peringkat persekutuan dan negeri juga akan memastikan sokongan sebulat suara tanpa mengira identiti politik," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Di Malaysia, di bawah undang-undang sivil, umur perkahwinan yang sah seawal 16 tahun tetapi ia memerlukan kebenaran daripada menteri besar atau ketua menteri di setiap negeri.

Undang-undang syariah bagi masyarakat Islam berbeza antara negeri namun usia perkahwinan yang sah secara umumnya pada umur 16 tahun. 

Bagaimanapun perkahwinan pada usia yang lebih awal dibenarkan dengan kebenaran mahkamah syariah.

Heng berkata Malaysia perlu mengikut langkah Indonesia dengan mengambil kira kemarahan melibatkan perkahwinan kanak-kanak, termasuk kes seorang lelaki berusia 41 tahun mengahwini gadis berusia 11 tahun di Kelantan tahun lalu.

Heng berkata isu itu tidak dipedulikan Timbalan Perdana Menteri, Wan Azizah Wan Ismail, yang juga Menteri Pembangunan wanita, Masyarakat dan timbalannya Hannah Yeoh.

Kerajaan berkata ia menghadapi cabaran dalam usaha mendapatkan persetujuan semua negeri, di mana hal ehwal Islam berada di bawah bidang kuasa sultan masing-masing.

Lihat Komen
ADS