Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Elak jadi macam Pak Pandir, kata Mat Sabu
Diterbitkan:  Sep 24, 2019 9:32 PM
Dikemaskini: 1:32 PM

Anggota Amanah diminta mengelak daripada mengambil sikap Pak Pandir semasa menangani isu pembatalan lebih 80 mesyuarat kawasan parti itu baru-baru ini.

Presiden Amanah, Mohamad Sabu, berkata apa yang lebih penting ialah mereka mengambil iktibar dan berazam untuk memperbaiki keadaan, khususnya dari aspek pentadbiran organisasi.

Mengulas perkembangan yang menimpa Amanah itu, Mohamad berkata semua anggota parti mesti mematuhi arahan yang dikeluarkan pihak sekretariat bagi memastikan pertubuhan tersebut terus selamat.

"Kita juga mengakui parti ini menerima penyertaan anggota baru yang begitu ramai sehingga banyak cawangan tumbuh di seluruh negara.

"Namun pada masa yang sama, pengurusan parti di semua peringkat juga perlu dipertingkatkan dari semasa ke semasa.

"Janganlah kita beralasan seperti Pak Pandir bahawa 'bukan anak kita sahaja mati, anak orang lain pun mati juga' kerana kesilapan turut berlaku pada parti lain," katanya.

Malaysiakini pada 23 Sept lalu melaporkan sebanyak 81 kawasan dan lebih 650 cawangan perlu mengadakan mesyuarat agung tahunan dan pemilihan semula apabila didapati ia dijalankan dengan penyertaan perwakilan dari cawangan 'yang tidak wujud'.

Parti hampir diharamkan

Difahamkan, turut perlu mengadakan mesyuarat dan pemilihan semula ialah Kota Raja. Mohamad ialah anggota parlimen bagi kawasan tersebut.

Secara keseluruhan Amanah memiliki hampir 3,000 cawangan di seluruh negara.

Isu itu berlaku apabila ada cawangan tertentu yang belum didaftarkan dengan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS).

Namun perkembangan itu dilihat membuka peluang kepada tokoh berprofil tinggi yang kalah atau hampir tersingkir mendapat peluang kedua dalam kepemimpinan peringkat kawasan.

Antara tokoh yang gagal mendapat tempat dalam pemilihan baru-baru ini ialah bekas menteri besar Perak, Mohammad Nizar Jamaluddin, dan timbalan ketua Pemua Amanah Nasional, Faiz Fadzil.


Baca 'Wakil rakyat kalah bukti demokrasi subur dalam Amanah'


Ketua Angkatan Wanita Amanah (Awan), Dr Siti Mariah Mahmud, pula hanya berada di kedudukan ke-12 daripada 15 tempat yang ada bagi kawasan Puchong, Selangor.

Setiausaha Agung Amanah, Anuar Tahir, mengakui berlaku kelemahan pentadbiran di peringkat ibu pejabat sehingga permohonan pendaftaran cawangan baru tidak sempat disempurnakan di ROS.

Menurut Mohamad sebelum ini banyak parti politik turut pernah berdepan masalah, termasuk risiko dibatalkan pendaftarannya.

"Perkara sama pernah menimpa Umno sehingga ia diharamkan oleh mahkamah.

"Bagitu juga DAP pernah mengalami nasib serupa pada 2013, iaitu 48 jam sebelum penamaan calon PRU ke-13 sehingga menyebabkan mereka hampir-hampir menggunakan simbol PAS.

"Bersatu juga pernah menghadapi masalah serupa sehingga hampir diharamkan oleh ROS menjelang PRU ke-14 pada 2018 lalu," katanya.

Pada masa sama, Mohamad yang juga menteri pertahanan berkata, Amanah mengalu-alukan ketegasan ROS.

"Amanah sedang giat membaiki kelemahan yang berlaku dan kini rancak mengadakan mesyuarat semula di semua peringkat," katanya.

Lihat Komen
ADS