Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
MIC minta DBKL tak buat marathon di Kuala Lumpur
Diterbitkan:  Sep 27, 2019 8:12 PM
Dikemaskini: 12:12 PM

MIC Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur mencadangkan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) supaya tidak memberi kelulusan kepada acara-acara besar seperti marathon dan konsert diadakan di Kuaal Lumpur.

Pengerusinya, S Rajah berkata tindakan DBKL mengelakkan acara-acara besar di Kuala Lumpur sedikit sebanyak membantu kesesakan lalu lintas pada hari minggu.

"Saya nampak, sering kali acara besar (berdasarkan jumlah peserta) diadakan di Kuala Lumpur. Sebagai contoh esok kita ada marathon di mana DBKL menutup 26 jalan utama di sekitar Kuala Lumpur.

"Ini jelas akan menyebabkan kesesakan lalu lintas yang teruk di Kuala Lumpur. Sebaliknya, DBKL perlu mengalihkan ke Putrajaya atau Bukit Jalil, di mana keadaan lalu lintas agak sederhana," katanya dalam kenyataan hari ini.

Menurut S Rajah yang juga bekas ahli lembaga penasihat DBKL, seperti Kuala Lumpur, Bukit Jalil dan Putrajaya turut mempunyai sistem pengakutan awam yang selesa dan mempunyai tempat parkir yang luas.

"Maka, tidak akan menjadi kepada peserta untuk mencari parkir mahupun menggunakan pengangkutan awam untuk ke acara-acara ini.

"Kami tidak menentang penganjuran sebarang acara hiburan dan marathon yang merupakan baik untuk kesihatan.

"Tetapi, pada masa yang sama, pihak penganjur dan DBKL perlu mengambil kira kesusahan warga kota menghadapi kesesakan lalu lintas khsusunya ketika mengadakan acara yang besar," katanya.

Lihat Komen
ADS