Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pegawai Nga lapor polis terhadap Najib
Diterbitkan:  Oct 3, 2019 1:58 PM
Dikemaskini: 5:58 AM

Setiausaha Sulit Kanan Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Tan Tiong Yih hari ini membuat laporan polis terhadap bekas perdana menteri Najib Razak kerana berkongsi hantaran atas talian palsu mengenai Nga Kor Ming.

Dalam satu kenyataan, Tan berkata laporan itu dibuat di ibu pejabat polis daerah Ipoh terhadap ahli parlimen Pekan itu atas tuduhan yang dibuat terhadap Nga, yang merupakan Pengerusi DAP Perak.

Tan merujuk kepada satu hantaran di halaman Facebook yang dinamakan "Nga Kor Ming Super Fans Page" yang dianggap sebagai menghina Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Dalam laporannya, Tan mendakwa pengumuman yang dirujuk oleh Najib dimuat naik oleh pihak ketiga yang dinamakan 'Yu Xi Wan Yak', yang tidak mempunyai kaitan dengan Nga atau DAP.

"Kenyataan yang diberikan hari ini adalah untuk membantu siasatan polis," kata Tan, yang menuduh Najib cuba mencetuskan sentimen perkauman.

Beliau juga mendakwa terdapat sekurang-kurangnya tiga mirror pages yang dinamakan "Super Fan Nga Kor Ming" untuk menghancurkan reputasi ahli parlimen Teluk Intan itu.

Tan turut mengulas lanjut dengan mendakwa laman tersebut berpihak ke arah BN.

Beliau hari ini ditemani oleh beberapa ahli politik DAP lain termasuk Adun Menglembu Steven Chaw, Adun Keranji Chong Zhe Min, ahli Majlis Bandaraya Ipoh Wong Kar Keat.

Satu laporan seterusnya ke Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) yang juga akan diserahkan.

Najib pada hari Ahad telah dibawa ke Facebook untuk menggesa kerajaan untuk bertindak terhadap Nga, yang juga timbalan speaker Dewan Rakyat, kerana didakwa menghasut orang Cina terhadap sultan.

Najib pada hari Ahad telah memuat naik satu hantaran di Facebook untuk menggesa kerajaan untuk bertindak terhadap Nga, yang juga timbalan speaker Dewan Rakyat, kerana didakwa menghasut orang Cina terhadap sultan.

Ia susulan keputusan tidak membenarkan papan tanda jalan dwi bahasa digunakan di Selangor.

Ia mendakwa seolah-olah Sultan Sharafuddin telah menetapkan papan tanda jalan dwibahasa di Shah Alam dikeluarkan, dan menyeru orang Cina yang tidak puas hati memprotesnya.

Nga telah menafikan mempunyai sebarang kaitan dengan antara halaman tersebut dan dirinya serta DAP, dan menggesa Najib meminta maaf kerana berkongsi hantaran itu.

Najib bagaimanapun, merespons terhadap cabaran Nga itu untuk melaporkan polis berhubung perkara itu.

Sementara itu, pihak polis telah menyatakan bahawa pihak mereka sedang menyiasat halaman tersebut.

Lihat Komen
ADS