Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
'Ahli politik perlu tumpu pembaharuan, bukan ucapan berbunga'

Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Latheefa Koya menggesa ahli politik agar membuktikan komitmen mereka terhadap pembaharuan institusi dan tidak hanya sekadar bercakap mengenainya.

Mengimbau pengalaman dalam PKR, Latheefa berkata pemimpin Pakatan Harapan (PH) sebelum ini sering bercakap mengenai kebebasan bersuara dan kebebasan kehakiman namun jarang menyentuh mengenai prinsip perlembagaan dalam ucapan mereka.

"Malangnya, berdasarkan pengalaman sendiri berada dalam kepimpinan sebuah parti besar dan berurusan dengan pemimpin-pemimpin parti politik, pemimpin-pemimpin ini yang mengesyorkan cadangan (pembaharuan) belum lagi memahami maksud sebenar perlembagaan.

"Apa yang kita dengar hanyalah ucapan yang berbunga-bunga dan petikan kata-kata," katanya yang menambah beliau sedar mengenai sikap kepura-puraan mereka yang hanya berjanji untuk melakukan perubahan.

Latheefa bagaimana enggan menyebut nama atau memberikan contoh secara khusus apabila ditanya mengenai perkara itu ketika bercakap dalam forum bertajuk “Strengthening Constitutional Institutions: Malaysia’s Reform Programme” hari ini.

"Mereka ini boleh memetik William Shakespeare, Dante Alighieri dan juga al-Quran, tapi sama ada mereka benar-benar menghayati perlembagaan itu adalah sesuatu yang lain," kata Latheefa.

'Anjur makan malam mewah'

Jelasnya, terdapat sebilangan pemimpin dan penyokong mereka membuat laporan terhadap pengkritik mereka walaupun sebelum ini menyuarakan agar undang-undang drakonian dihapuskan.

Malah katanya ada ahli politik tertentu menjamu pengundi mereka dengan 'makan malam mewah' yang ditaja pihak-pihak tertentu walaupun dalam kempen mencanangkan pembaharuan.

Latheefa pada masa yang sama menggesa ahli parlimen selaku penggubal undang-undang untuk menghayati prinsip perlembagaan dalam parti mereka bagi membolehkan pembaharuan institusi benar-benar berlaku.

"Pada akhirnya, kamu boleh sampaikan ucapan yang bagus, bentangkan kertas kerja yang telah ditulis berkali-kali sebelum ini tentang keperluan untuk melakukan pembaharuan.

"Tetapi di penghujungnya, siapa yang akan luluskan perkara ini (di parlimen)?

"Orang-orang yang perlu melakukan perkara ini adalah orang yang perlu menangani idea (perlembagaan) dan menghayatinya di peringkat dalaman," katanya kepada media.

Forum yang berlangsung pada hari ini di Petaling Jaya itu merupakan sebahagian daripada Persidangan Lawasia’s Constitutional and Rule of Law.

Lihat Komen
ADS