Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
K'jaan digesa pertimbang ganja perubatan macam negara jiran
Diterbitkan:  Oct 9, 2019 8:48 PM
Dikemaskini: 1:09 PM

Kerajaan Malaysia perlu mempertimbangkan untuk menghalalkan penggunaan ganja bagi tujuan perubatan dan suplemen kesihatan, sebagaimana yang sedang dilaksanakan di beberapa negara, termasuk negara jiran, gesa NGO Malaysia Society of Awareness (Masa).

Bagaimanapun, Masa yang memperjuangkan penggunaan ganja bagi tujuan kesihatan dipetik Astro Awani berkata sungguh pun demikian kerajaan masih belum lagi mengenali manfaatnya.

“Negara-negara maju seperti Australia, Uruguay, Turki, Thailand, India dan lain-lain setuju bahawa tumbuhan kanabis ialah selamat kerana hasil data mereka dan dunia membuktikannya.

“Namun, kerajaan Malaysia masih tidak mengenali kebaikannya walaupun ia telah dihujahkan beberapa kali kepada mereka dan walaupun negara-negara lain telah pun mengubah undang-undang,” katanya.

Masa juga sedang menjalankan suatu kaji selidik untuk meninjau pendapat awam mengenai pertimbangan yang membenarkan penggunaan ganja bagi tujuan perubatan.

Borang kaji selidik yang dilancarkan Masa itu dapat dicapai orang ramai secara dalam talian bermula 7 Oktober lalu.

Menurut Masa, tinjauan berkenaan mensasarkan untuk mengumpul pandangan daripada 100,000 rakyat Malaysia dan hasil kaji selidik itu akan dikemukakan kepada Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

“Hasil jawapan anda merupakan keputusan muktamad rakyat yang akan dijadikan rujukan statistik kepada kerajaan Malaysia.

“Maklumat dan jawapan anda akan disimpan secara sulit oleh Masa dan hanya terhad untuk tujuan statistik,” kata Masa.

Borang Kaji Selidik Kanabis (Ganja) Malaysia 2019: Undi Nasional itu boleh dicapai menerusi pautan di sini

Menteri Kesihatan Dzulkefly Ahmad memberitahu Dewan Rakyat pada 27 Mac lalu bahawa terdapat "ruang mendapat keizinan" untuk kajian klinikal terhadap penggunaan ganja (marijuana) bagi tujuan perubatan.

"Kementerian telah mempertimbangkan the medical marijuana (ganja perubatan) untuk diberikan segala ruang untuk dibuat kajian klinikal tapi bukan soalan penanaman dan cultivation tapi atas matlamat rawatan, perubatan dan kesihatan.

"Memang ada ruang untuk kita mendapat izin dan consent, permission untuk menteri kesihatan diberikan izin untuk dilakukan ujian untuk mengesahkan dan verify aplikasi dan keberkesanannya dalam rawatan-rawatan beberapa penyakit tertentu," katanya ketika menggulung perbahasan di parlimen.

 

Lihat Komen
ADS