Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
3 NGO pantau kesalahan pilihan raya di Tg Piai
Diterbitkan:  Oct 10, 2019 4:37 PM
Dikemaskini: 8:37 AM

NGO Bersih, Tindak Malaysia dan Engage akan berganding bahu untuk memantau perjalanan pilihan raya kecil (PRK) Tanjung Piai, termasuk calon, parti politik dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Bersih berkata mereka akan memantau jika terdapat salah guna sumber kerajaan negeri sebelum daripada tarikh penamaan calon pada 2 November.

"Ketiga-tiga organisasi ini menyeru semua calon yang bertanding dan parti politik untuk mematuhi undang-undang pilihan raya," kata mereka dalam kenyataan bersama.

NGO terbabit juga menggesa kerajaan PH berpegang kepada prinsip pilihan raya yang bebas dengan tidak menyalahgunakan kedudukan sebagai kerajaan persekutuan, meskipun undang-undang pada masa ini tidak menetapkan pengumuman projek pembangunan ketika pilihan raya sebagai suatu kesalahan.

Selain itu mereka juga akan memantau SPR dari segi pengendalian PRK pada hari penamaan calon, sepanjang kempen, hari mengundi, pengiraan undi dan pengumuman keputusan.

“Misi pemerhatian pilihan raya juga akan memantau mana-mana kesalahan pilihan raya dilakukan oleh ahli-ahli politik serta parti-parti politik, termasuk rasuah dan membeli undi, jamuan dan hadiah, pemberian kerajaan yang tidak wajar / dorongan, penggunaan jentera kerajaan, ugutan, keganasan dan gangguan,” kata kenyataan itu lagi.

Ketiga-tiga NGO itu juga akan turut memberi perhatian terhadap ucapan berunsur kebencian membabitkan isu perkauman dan agama bagi “meraih undi”.

Bersih yang merupakan badan pemantau pilihan raya, turut mempelawa mereka yang berminat menjadi sukarelawan sebagai pemerhati menghubungi mereka di talian 03-79314444 / 019-4380 428 atau mengisi borang aduan di aduan.pemantau.org.

Kerusi Parlimen Tanjung Piai kosong berikutan kematian penyandangnya, Allahyarham Dr Md Farid Md Rafik dari Bersatu pada 21 September lalu.

SPR menetapkan PRK Tanjung Piai pada 16 November depan, manakala hari penamaan calon ditetapkan pada 2 November dan tarikh mengundi awal pada 12 November.

Lihat Komen
ADS