Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Timbalan MB: Kelantan terima RM28j wang ihsan tahun ini
Diterbitkan:  Oct 16, 2019 9:00 AM
Dikemaskini: 3:51 AM

Kerajaan Kelantan telah tiga kali menerima wang ihsan pemberian kerajaan Persekutuan berjumlah RM28 juta pada tahun ini, kata Timbalan Menteri Besar Kelantan Mohd Amar Nik Abdullah.

Beliau berkata ia merupakan kali pertama wang ehsan itu disalurkan terus kepada kerajaan negeri sejak diperkenalkan pada 2010.

Pemberian wang ihsan sebelum ini, katanya, disalurkan terus kepada Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) dan Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) Kelantan.

"Pada tahun ini dah tiga kali kita terima pemberian wang ihsan oleh kerajaan Persekutuan membabitkan jumlah sebanyak RM28 juta," katanya ketika ditemui pemberita di pejabatnya di Kompleks Kota Darul Naim di Kota Bharu, hari ini.

Mengulas mengenai kenyataan Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini yang dilaporkan tidak mahu berbalah dengan Menteri Besar Kelantan Ahmad Yakob mengenai istilah yang digunakan dalam isu pembayaran royalti minyak oleh kerajaan Persekutuan, Mohd Amar berkata kerajaan Persekutuan menggunakan istilah wang ihsan dalam surat-menyurat antara kedua-dua kerajaan sebelum ini.

"Istilah wang ihsan ini dia (kerajaan Persekutuan) yang guna termasuk dalam surat-menyurat dan diguna pakai sejak zaman kerajaan Barisan Nasional (BN) lagi.

"Dalam surat Kementerian Kewangan juga sebut wang ihsan jadi bagaimana kita nak tukar (pemberian wang ihsan) kepada (pembayaran) royalti sebab ini hak rakyat Kelantan," katanya.

Ditanya bila perbincangan kali terakhir dilakukan antara kerajaan Kelantan dengan Kerajaan Persekutuan berhubung pembayaran royalti itu, Mohd Amar berkata ia berlaku pada awal tahun ini ketika kerajaan Persekutuan meminta kerajaan negeri menarik balik saman yang dikemukakan sebelum ini.

"Selepas itu tiada lagi perbincangan (berkaitan pembayaran royalti). Kerajaan Persekutuan sepatutnya memenuhi janji mereka selepas ia turut diputuskan dalam Majlis Kewangan Negara. 

"Apa-apa keputusan (bersangkutan pembayaran royalti) sebelum ini terbatal selepas ia diputuskan oleh Majlis Kewangan Negara,” katanya.

Semalam, Lim dilaporkan berkata bayaran royalti minyak telah dibuat pada bulan lepas atas arahan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad.

Bagaimanapun, Ahmad hari ini dilaporkan berkata Kelantan hanya menerima wang ehsan pada 17 September lepas daripada Kerajaan Persekutuan dan bukannya bayaran royalti.

- Bernama

Lihat Komen
ADS