Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Loke jawab kritikan Kadir isu MAHB
Diterbitkan:  Oct 21, 2019 2:49 PM
Dikemaskini: 6:49 AM

Penasihat komunikasi dan media Perdana Menteri A Kadir Jasin dalam kenyataan di media sosial membidas Menteri Pengangkutan Anthony Loke kerana membuat kenyataan yang disifatkan menjejaskan pasaran.

Wartawan veteran itu merujuk laporan berita yang melaporkan bahawa Loke bercakap dalam forum pelaburan mengenai hasrat kerajaan memperkenalkan model perkongsian awam-swasta untuk operasi lapangan terbang pada masa depan.

Perkara itu dilihat akan membuka kemungkinan pemain baru mengambil bahagian dalam operasi lapangan terbang selain daripada Malaysia Airports Holding Bhd (MAHB).

Ketika ditemui di Petaling Jaya hari ini, Loke mengeluh menjelaskan kenyataannya pada forum tertutup Khamis lepas.

"Saya tidak pernah mengatakan apa-apa secara terbuka, tetapi ada yang membocorkan apa yang saya katakan di sebuah acara tertutup," katanya kepada media ketika ditanya mengenai kritikan Kadir.

"Maksud saya, perkara ini (laporan media) di luar kawalan saya," katanya.

The Edge sebelum ini melaporkan bahawa kenyataan Loke telah menyebabkan ketidakpastian terhadap MAHB dan membawa kepada kejatuhan saham MAHB yang menghapuskan permodalan pasaran sebanyak RM1.09 bilion.

Bagaimanapun, beliau membaca kenyataan Kadir secara positif dan berkata beliau akan bertemu dengan penasihat perdana menteri itu esok.

"Saya berterima kasih kepada Kadir Jasin atas komennya, jadi saya mengambilnya secara positif, dan saya akan berjumpa dengannya esok," katanya.

Selain bercakap mengenai operasi lapangan terbang di forum itu, Loke dikatakan telah menyuarakan kemungkinan penstrukturan semula badan penyelia penerbangan Malaysia, Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom), tanpa mendedahkan perincian perkara itu.

Mavcom adalah badan bebas yang ditubuhkan untuk mengawal selia urusan ekonomi dan komersil berkaitan dengan penerbangan awam.

Loke berkata kerajaan akan membuat pengumuman selepas keputusan dibuat.

Sementara itu, Loke enggan mengulas sama ada kerajaan akan membubarkan Mavcom.

Rizab Malaysia telah melaporkan pada bulan Februari mengenai rancangan Kementerian Pengangkutan untuk membubarkan Mavcom sebagai usaha untuk mengawal perbelanjaan.

Langkah itu akan membolehkan kementerian mendapatkan semula kawalan ke atas keputusan utama berkaitan dengan industri penerbangan.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS