Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Bebaskan diri dari 'budaya tok guru', kata ahli akademik Singapura

Perkembangan intelektualisme di kalangan umat Islam di rantau ini perlu bermula daripada membebaskan diri daripada budaya 'tok guru', kata ahli akademik Singapura, Prof Khairudin Aljunied.

Khairudin yang merupakan Profesor Madya di Jabatan Pengajian Melayu Universiti Nasional Singapura menjelaskan masalah itu bukan berpunca daripada kalangan tok guru atau guru, tetapi pelajar sendiri.

"Apakah budaya Tok Guru? Masalahnya bukan dengan tok guru. Tok guru sangat penting dalam masyarakat dan (dalam sejarah) telah melahirkan banyak karya-karya yang berat.

"Masalahnya ialah dengan pelajar yang mengatakan tok guru tidak boleh salah, tok guru sentiasa betul sepanjang masa, setiap masa," kata Khairudin, yang menjadi penceramah jemputan dalam forum mengenai kemajuan budaya ilmu dalam Islam, yang dihoskan Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam (Istac).

Beliau berkata sejarah tamadun Islam menunjukkan perkembangan pengetahuan adalah hasil daripada pelajar-pelajar yang tidak bersetuju dan mempersoalkan guru mereka.

Memetik karya-karya ulama terkenal, Khairudin berkata umat Islam pada masa lalu menahan diri daripada bertanya soalan berkaitan bidang pengajian mereka, yang kemudiannya diambil oleh Barat untuk menghasilkan lebih banyak kejayaan cemerlang dalam bidang pengetahuan.

"Kita tidak perlu mempunyai budaya tok guru ini. Kita perlu mempersoalkan segala-galanya.

"Intelektualisme yang sebenarnya adalah mengenai penemuan dan inovasi dalam semua bidang," katanya.

Khairudin berkata, cendekiawan Islam perlu bersungguh-sungguh dan mewujudkan kesedaran mengenai nilai-nilai universal.

"Tidak ada perkara seperti nilai-nilai murni Melayu-Islam," katanya.

Presiden PKR Anwar Ibrahim menyampaikan ucapan pembukaan pada perbincangan hari ini yang turut menampilkan Profesor Istac, Osman Bakar; Profesor akademik Indonesia Yudi Latif; dan Senator PKR, Yusmadi Yusoff.

Lihat Komen
ADS