Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
mk-logo
Berita
MP pertikai IGP terburu-buru nafi dakwaan tahanan LTTE diseksa
Diterbitkan:  Nov 3, 2019 3:05 PM
Dikemaskini: 7:08 AM

Anggota Parlimen Bukit Gelugor Ramkarpal Singh mempertikaikan penafian terburu-buru Ketua Polis Negara Abdul Hamid Bador yang menolak dakwaan ancaman dan penyeksaan yang ditimbulkan beberapa tertuduh di bawah Sosma dalam kes Harimau Pembebasan Tamil Eelam (LTTE) Jumaat lepas.

Ramkarpal meminta penjelasan dari Bukit Aman sekiranya polis telah mengambil masa untuk menyoal dua pengadu terlebih dahulu sebelum mengeluarkan penafian tersebut.

Beliau berkata jika ia tidak dilakukan maka penafian itu "tidak bijak dan pramatang" di pihak ketua polis negara.

"Tuduhan itu dibuat oleh tahanan tersebut pada 1 November di mahkamah dan kenyataan Abdul Hamid dibuat sehari kemudian.

"Tidak mungkin tahanan telah disoal lagi (mengenai dakwaan penyeksaan itu) dan saya menggesa Abdul Hamid untuk menunjukkan sekiranya mereka telah disoal. Jika tidak (dibuat) maka tidak boleh dikatakan bahawa siasatan terhadap aduan tersebut telah lengkap," kata MP DAP pada satu kenyataan hari ini.

Pada Jumaat lalu, dua tertuduh membuat dakwaan di hadapan hakim Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur Azura Alwi bahawa mereka telah diseksa dan diancam untuk memaksa pengakuan mereka semasa dalam tahanan di bawah Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Sosma).

Gesa siasatan wajar

Pemilik kedai runcit B Subramaniam, 57, dan peniaga besi buruk A Kalaimughilan, 28 antara 12 suspek yang dikenakan beberapa pertuduhan baru-baru ini berkaitan sokongan terhadap LTTE yang kini tidak lagi berfungsi, serta mempunyai dan mempamerkan bahan yang berkaitan dengan kumpulan militan itu.

Hakim Azura menetapkan 8 November depan untuk memutuskan sekiranya beliau perlu mengarahkan Mahkamah Majistret untuk memeriksa cara polis menyoal siasat kedua-dua tertuduh.

Ramkarpal hari ini menggesa Abdul Hamid melancarkan "siasatan yang wajar" terhadap tuduhan Sosma sebagai mana yang baru dijanjikan beliau untuk dilakukan dalam kes dua pengawal Nepal yang dikatakan telah menjadi mangsa aniaya polis.

"Tidak jelas jika tahanan (berkaitan) LTTE itu diberikan hak keistimewaan yang sama seperti pengawal keselamatan Nepal tersebut," kata ahli parlimen itu, yang juga mengetuai Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen mengenai Polis Bebas Komplain Pesalah Kegagalan (IPCMC ) Bil 2019.

Ketua polis negara semalam dilaporkan menyifatkan aduan dua tahanan Sosma sebagai "tidak berasas dan amat tidak bertanggungjawab".

Bagaimanapun, Menteri Dalam Negeri, Muhyiddin Yassin berjanji sebelum ini bahawa perkara itu akan disiasat.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS