Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Muhyiddin akui orang Cina tak gembira dengan PH, minta diberi masa

PRK TG PIAI | Menteri Dalam Negeri Muhyiddin Yassin mengakui wujud rasa tidak gembira di kalangan pengundi Cina terhadap kerajaan Pakatan Harapan (PH).

Muhyiddin meminta mereka memberi sedikit masa kepada PH untuk membaiki masalah yang diwarisi daripada pentadbiran BN terutama melibatkan ekonomi.

Pada masa sama beliau yakin sentimen itu tidak akan membawa kepada undi protes pada PRK Tanjung Piai nanti.

"Apa yang menarik, walau mereka tidak gembira dengan PH, mereka tidak sedia untuk beralih ke BN.

"(Bukan) mereka akan tinggalkan PH (tetapi) mengkritik pemimpin, hal sama yang saya hadapi dengan orang Melayu," katanya ketika sidang media di Tanjung Piai hari ini.

Katanya, calon BN Wee Jeck Seng dan calon Gerakan Wendy Subramaniam tidak akan dapat menyelesaikan masalah ekonomi, tetapi calon PH Karmaine Sardini akan lebih mudah berhubung dengan kerajaan pusat.

Terdahulu, kaji selidik yang dijalankan Institut Darul Ehsan (IDE) di Tanjung Piai mendapati hanya kira-kira 40 peratus responden Cina merancang untuk mengundi parti sama yang dipilih mereka pada PRU ke-14.

Kaji selidik itu turut meramalkan pengundi Cina, terutama mereka yang tinggal dan bekerja di luar Tanjung Piai, akan teragak-agak untuk pulang mengundi.

Muhyiddin yang juga presiden Bersatu, berkata kemerosotan ekonomi yang berlaku bukan hanya disebabkan pertukaran kerajaan.

Katanya lagi, isu itu mengambil masa untuk diselesaikan.

Sementara itu sebagai langkah untuk memacu ekonomi, Muhyiddin mencadangkan agar Menteri Kewangan Lim Guan Eng memperkenalkan pakej rangsangan.

Beliau berharap ia dapat dilakukan dengan menyemak semula belanjawan persekutuan untuk tahun depan.

"Zaman BN dulu, ketika ekonomi perlahan, kita sunti beberapa bilion...Jika naik satu atau dua peratus dari segi pertumbuhan, ia akan menghalang kemerosotan ekonomi," katanya yang pernah menjadi timbalan perdana menteri.

Katanya beliau akan membincangkan perkara itu dengan kabinet pada minggu ini.

Lihat Komen
ADS