Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Anwar: Tiada unsur kaum, sokongan merosot di kalangan Cina, Melayu

Presiden PKR Anwar Ibrahim berkata tiada unsur kaum dalam keputusan PRK Tanjung Piai Sabtu lalu.

"Ada perubahan sokongan di kalangan pengundi Cina dan juga perubahan sokongan Pengundi Melayu. Jadi saya tak rasa ia berkaitan kaum.

"Kita perlu benar-benar memahami kekecewaan rakyat - Melayu, Cina dan India," katanya yang juga anggota parlimen Port Dickson di Parlimen.

Katanya, jika PH gagal belajar daripada perubahan sokongan pengundi, gabungan itu "tidak layak memerintah lagi".

Beliau diminta mengulas berkenaan perubahan sokongan pengundi Cina - yang menyokong Pakatan Harapan (PH) pada PRU lalu - yang kembali memilih BN pada PRK tersebut.

Diminta mengulas kenyataan ketua pembangkang Ismail Sabri Yaakob bahawa PH perlu membubarkan Parlimen kerana telah hilang sokongan rakyat, Anwar berkata ia tidak perlu dilakukan.

'Kita terima kekalahan yang mengejutkan dan sedar perlu ada beberapa tindakan yang lebih berkesan untuk memulihkan keyakinan rakyat.

"Tetapi satu dua kekalahan (dalam PRK) tidak menyebabkan kerajaan harus undur daripada berkhidmat untuk rakyat," katanya lagi.

Pada Sabtu lalu Wee Jeck Seng dari MCA menang PRK Tanjung Piai dengan majoriti 15,086 undi.

Beliau meraih 25,466 undi untuk mengalahkan calon PH Karmaine Sardini yang mendapat 10,380 undi.

Malaysiakini melaporkan keputusan menunjukkan di pusat daerah mengundi (PDM) majoriti Cina, PH kehilangan sokongan hampir dua kali ganda berbanding di PDM majoriti Melayu.

Lihat Komen
ADS