Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Shafie: Pejabat daerah baru dijanjikan oleh kerajaan lama

PRK KIMANIS | Ketua Menteri Sabah Mohd Shafie Apdal menafikan dakwaan menyalahgunakan kuasa ketika mengumumkan penubuhan sebuah pejabat daerah baru semasa kempen pilihan raya kecil (PRK) Kimanis.

Badan pemantau pilihan raya, Bersih sebelum ini membidas Shafie susulan pengumuman penubuhan sebuah pejabat daerah di Bongawan, yang terletak dalam kawasan parlimen Kimanis.

Shafie berkata beliau hanya mengumumkan sesuatu yang telah diumumkan oleh pentadbiran sebelumnya.

"Itu bukan pengumuman saya. Kerajaan sebelumnya yang umumkan dan berjanji (untuk membina pejabat daerah).

"Saya tidak menyalahgunakan kuasa saya. Ia janji yang belum ditunaikan (kerajaan lama), " katanya kepada pemberita media selepas menghadiri majlis di pekan Bongawan malam tadi.

Shafie juga berkata bahawa beliau memilih untuk membuat pengumuman semasa kempen pilihan raya kerana menurutnya rakyat ingin tahu dengan serta-merta status terkini pelan untuk pejabat daerah berkenaan.

"Mereka boleh menentang Pas Sementara Sabah, tetapi takkan saya tidak boleh mengumumkan apa yang telah dijanjikan sebelum ini?" katanya.

Pada 2011, BN merancang untuk menggabungkan daerah-daerah Kimanis, Bongawan dan Membakut menjadi daerah penuh, dalam setahun.

Pada 11 Jan lalu, Shafie mengumumkan penubuhan sebuah pejabat daerah baru di Bongawan.

Selain Shafie, Bersih juga sebelum ini membidas Menteri Pelancongan dan Kebudayaan Mohamaddin Ketapi yang mengumumkan RM50,000 untuk sekolah tempat acara pelancongan diadakan.

"Pengumuman Shafie dan Mohamaddin tentang perkembangan atau peruntukan khas semasa pilihan raya kecil itu, pada pendapat kami, merupakan penyalahgunaan kuasa dan sumber negeri.

"Untuk menggunakan sumber negeri, itu adalah wang pembayar cukai, untuk memancing undi adalah penyalahgunaan kuasa yang diberikan kepada mereka pada pilihan raya umum yang lalu," kata Bersih.

Shafie dipetik oleh New Straits Times pada 12 Januari sebagai berkata bahawa ia bukan suatu isu.

"Sekiranya peruntukan telah dibentangkan dalam Belanjawan 2020, ia sepatutnya diberikan, mengapa perlu lambatkan?" katanya.

"Kami tidak mengatakan bahawa kami mahu menyalahgunakan kuasa tetapi kami tahu terdapat peruntukan sedia ada untuk lokasi yang dikenal pasti."Ia bukan masalah kerana rakyat mahu (pejabat daerah)," kata Shafie.

Pada 11 Jan, Mohamaddin mengumumkan peruntukan RM50,000 untuk sebuah sekolah di mana jelajah "Cuti-cuti Malaysia" diadakan.

Mohamad berjanji untuk menyalurkan dana melalui peruntukan kementeriannya. Beliau membuat pengumuman itu selepas Pegawai Daerah Papar Ghulam Rasul Hapil meminta sumbangan untuk memperbaiki atau meningkatkan SMK Bongawan II.

Mengenai penangkapan polis terbaru yang melibatkan ahli parlimen Pakatan Harapan, Shafie berkata ia tidak akan memberi kesan kepada peluang Warisan dalam memenangi PRK Kimanis.

"Rakyat di Sabah terhad kepada isu-isu tempatan di sini. Apa yang berlaku di sini amat penting kepada kita.

"Apa yang berlaku (mengenai penangkapan) tidak penting kepada kita, kerana kita tidak memilih kerajaan, kita memilih perwakilan.

"Penangkapan (individu) dari arena politik adalah perkara biasa," kata ketua menteri itu sambil menambah penangkapan itu hanya menunjukkan bahawa kerajaan adalah telus dalam mengambil tindakan, tanpa mengira kedudukan dan kedudukan seseorang dalam parti.

"Ini menunjukkan bahawa kerajaan adalah bertanggungjawab," katanya.

Adun Dengkil Adhif Syan Abdullah baru-baru ini ditangkap, bersama-sama dengan 16 pegawai kementerian dan wanita, dalam serbuan di sebuah kondominium di Jalan Puchong.

Adhif ditahan kerana didakwa menggunakan dadah.

Kempen PRK Kimanis secara rasmi bermula pada 4 Januari dan pengundi akan membuang undi pada 18 Jan.

Umno akan diwakili oleh Mohamad Alamin, yang bertanding di bawah BN, sementara Karim Bujang akan mewakili Warisan.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS