Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Majoriti pemimpin tertinggi Bersatu menang tanpa bertanding

Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan Bersatu, Syed Hamid Albar hari ini mengesahkan majoriti pemimpin tertinggi parti itu menang tanpa bertanding pada pemilihan kali pertamanya.

Antara mereka ialah Pengerusi Bersatu, Dr Mahathir Mohamad yang mempertahankan jawatan ketua bahagian Langkawi, Presiden Bersatu Muhyiddin Yassin (Pagoh), Ketua Pemuda Bersatu, Syed Saddiq Syed Abdul Rahman (Muar) dan Menteri Besar Kedah, Mukhriz Mahathir (Jerlun).

Selain pimpinan tertinggi, Setiausaha Agungnya, Marzuki Yahya juga disahkan menang bagi jawatan ketua bahagian Bagan, manakala Ketua Penerangan Bersatu, Dr Radzi Jidin pula mempertahankan bahagian Ketereh.

Selain itu mereka yang menang tanpa bertanding ialah Ketua Badan Pimpinan Bersatu Sabah, Hajiji Noor (Tuaran), Pengerusi Bersatu Perak, Ahmad Faizal Azumu (Tambun), Setiausaha Kerja Bersatu, Muhammad Suhaimi Yahya (Batu) dan Pengerusi Bersatu Terengganu, Razali Idris (Marang).

Menurut Syed Hamid, sebanyak 39 bahagian Bersatu diiystiharkan menang tanpa bertanding.

Selain itu, 45 kerusi Srikandi di bahagian menang tanpa bertanding, dan begitu juga 63 bahagian ketua Armada.

Sementara itu, Syed Hamid berkata Anggota Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT), Redzuan Yusof akan ditentang Mas Ermieyati Samsudin bagi bahagian Tanah Merah, manakala Ketua Srikandi Bersatu, Rina Harun akan ditentang pencabarnya, Hafiza Jusoh bagi jawatan Srikandi Sepang.

Pemilihan yang julung kali diadakan ini menerima 11,100 borang pencalonan untuk 7,371 jawatan di peringkat bahagian.

Daripada jumlah itu, 9,452 borang yang diterima layak bertanding.

Ia melibatkan 4,631 pencalonan di semua peringkat bahagian, 2,581 bagi Srikandi dan 2,240 bagi Armada.

Syed Hamid berkata senarai calon itu akan dihantar ke Jawatankuasa Pemilihan Peringkat Negeri-negeri (JPNN) esok untuk diumumkan.

Pada masa yang sama JPPN akan menghantar senarai calon tersebut ke Jawatankuasa Pemilihan peringkat bahagian untuk diumumkan dan dipamerkan.

Selain itu, senarai calon juga tertakluk kepada perubahan mengikut bantahan, aduan dan penarikan diri oleh calon-calon. 

Tempoh bantahan boleh dibuat sehingga 14 Feb ini.

Lihat Komen
ADS