Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
'Kenyataan sinis Saifuddin gambaran sikap kurang ajar pada Dr M'
Diterbitkan:  Feb 2, 2020 8:28 PM
Dikemaskini: 12:28 PM

Setiausaha Agung PAS Takiyuddin Hassan menyifatkan Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution bersikap kurang ajar terhadap Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad, yang juga pengerusi Bersatu dan PH.

Ia susulan kenyataan sinis Saifuddin, yang juga Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, bahawa Presiden PAS Abdul Hadi Awang hanya menyokong Mahathir selepas "pemimpin kleptokrat kesayangannya" - merujuk kepada bekas perdana menteri Najib Razak - kalah dalam PRU ke-14.

"Kenyataan sinis beliau yang juga seorang menteri kabinet terhadap Mahathir, iaitu perdana menteri, adalah gambaran suatu perbuatan 'kurang ajar' seorang yang dilantik terhadap orang yang dilantiknya.

"PAS yang mempunyai 18 anggota parlimen berhak membuat pendirian menyokong Mahathir sebagai perdana menteri sehingga habis penggal dan dalam masa sama menolak sebarang usaha dan cita-cita individu tertentu yang berhasrat menjadi perdana menteri kelapan dalam penggal ini," katanya dalam kenyataan.

Walaupun tidak menyebut secara khusus, namun beliau dipercayai merujuk kepada Presiden PKR Anwar brahim.

Mahathir telah berjanji untuk menyerahkan jawatan perdana menteri kepada Anwar, seperti dipersetujui PH sebelum PRU ke-14, tetapi tidak memberikan garis masa yang khusus untuk peralihan itu.

Terdahulu, Hadi menegaskan PAS tetap dengan pendirian agar Mahathir kekal sebagai perdana menteri sehingga tamat penggal PRU ke-14, meskipun terus menerus diasak untuk melepaskan jawatannya.

Kata Takiyuddin lagi, Saifuddin wajar meletakkan jawatannya dalam kabinet jika tidak sekata dengan perdana menteri.

Terdahulu hari ini, Saifuddin diminta mengulas langkah PAS yang menyuarakan sokongan agar Mahathir kekal sebagai perdana menteri sehingga habis penggal ini.

Dalam jawapannya, beliau berkata semua pemimpin PH telah menyokong Mahathir sejak sebelum PRU ke-14, di saat PAS menyerang pengerusi Bersatu itu.

"Berbeza dengan Hadi, hanya nampak kelebihan Tun (Dr Mahathir Mohamad) selepas pemimpin kleptokrat kesayangannya sudah hilang kuasa. Bahkan Hadi waktu itu anggap Tun hanya layak uruskan klinik, bukan negara.

"Hadi tidak perlu tunjuk jaguh untuk mengajar pemimpin PH berenang," katanya dalam kenyataan media kepada Malaysiakini, hari ini.

Saifuddin juga berkata perpaduan dan persefahaman dalam PH "begitu padu", dengan sebarang isu dibincang dengan baik, tanpa "tekan-menekan seperti membawa undi tak percaya yang dicadangkan oleh Hadi."

Takiyuddin bagaimanapun menyifatkan kenyataan itu sebagai melucukan dan berkata semua pihak dapat melihat perebutan kuasa dalam PKR yang kian memburuk.

"Beliau sepatutnya menumpukan usaha menyelesaikan segala ribut dan taufan di dalam partinya daripada bertindak menyerang parti pembangkang yang bukan menjadi urusannya," katanya lagi.

Lihat Komen
ADS