Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Idris: Spekulasi tukar k'jaan Melaka sebab exco sibuk mahu jadi KM

Kemelut kerajaan negeri Melaka yang dikaitkan dengan spekulasi kemungkinan berlaku perubahan kerajaan adalah disebabkan oleh tindakan exco yang sibuk menjual diri untuk menjadi ketua menteri (KM), kata pemimpin Umno, Idris Haron.

Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Melaka itu berkata, Umno BN tidak terbabit dengan sebarang usaha mengambil alih kerajaan negeri melalui pintu belakang.

"Presiden parti (Umno) telah menegaskan pendirian dan sikap parti terhadap kerajaan pintu belakang dan saya bersama menyokong presiden atas dasar itu.

"Jika ada sekarang inisiatif ia mesti berpunca dari kerajaan Pakatan Harapan (PH) itu sendiri.

"Para exco yang lebih sibuk menjual diri untuk menjadi ketua menteri mengatasi fungsi mereka sebagai exco sehingga portfolio lemah dan ternyata gagal pun ada hati nak jadi ketua menteri," katanya kepada Malaysiakini, hari ini.

Terdahulu Malaysiakini melaporkan, seorang pemimpin PKR Melaka mendakwa negeri itu mungkin akan menjadi negeri pertama mewujudkan kerajaan campuran baru di bawah gabungan yang dinamakan Pakatan Nasional.

Dakwaan itu dibuat di tengah-tengah dakwaan bahawa Umno, PAS dan beberapa pemimpin PKR sedang berusaha mendapatkan sokongan ahli parlimen untuk menubuhkan kerajaan baru dan mengekalkan Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad sehingga habis penggal.

Pengarah Komunikasi PKR Melaka G Rajendran mendakwa terdapat perbincangan oleh beberapa pemimpin PKR dan Bersatu negeri untuk mewujudkan kerajaan negeri baru bersama Umno.

"Saya boleh sahkan terdapat perbincangan di kalangan beberapa pemimpin PKR dan Bersatu untuk menukarkan ketua menteri Adly Zahari (dari Amanah) digantikan oleh salah seorang exco negeri.

"Saya juga dengar mereka sedang berbincang dengan Umno untuk penubuhan kerajaan negeri baru bersamanya ia dikenali sebagai Pakatan Nasional," katanya kepada Malaysiakini.

Idris yang pernah menjadi ketua menteri Melaka era pentadbiran BN itu berkata, Ketua Menteri Adly Zahari wajar memecat exco yang gagal melaksanakan tanggungjawab dengan penuh amanah.

Katanya, polemik mengenai isu pertukaran kerajaan negeri bukanlah sesuatu yang baik kepada Melaka.

"Saya menasihatkan supaya semua pihak yang terlibat memberi tumpuan kepada kemajuan negeri dengan kembalikan kelestarian Melaka dalam segenap bidang khususnya ekonomi .

"Polemik ini tidak akan membawa Melaka ke tahap yg lebih baik bahkan amat mendukacitakan rakyat.

"Saya saran kepada kerajaan dan ketua menteri supaya lebih fokus dan segera mengambil tindakan serta bertegas termasuk memecat mana-mana exco yang berdegil dan tidak berfungsi dan menggantikan dengan yang lebih cekap dan berkesan," katanya lagi.

Tambahnya, rakyat kini terbeban dengan isu ekonomi dan kerajaan tidak seharusnya terus berpolitik sehingga lupa akan tanggungjawab hakiki.

Katanya, sehingga kini belum ada tanda-tanda positif pelabur berminat menanam modal di negeri itu, malah menurutnya, pelaburan kini semakin mengucup.

"Keadaan tidak akan pulih bahkan lebih buruk jika politiking dalaman PH tidak terurai. Exco-exco kerajaan masih lagi terpinga-pinga dan dibuai mimpi, walaupun telah hampir dua tahun menjadi kerajaan.

"Saya selaku pembangkang menunggu masa dan ketika kemuncak penolakan rakyat samada dalam masa terdekat atau PRU-15 nanti," tambahanya lagi.

Lihat Komen
ADS