Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Hari 81: Pembelaan tak akan panggil pakar tulisan tangan

LANGSUNG | Perbicaraan terhadap bekas perdana menteri Najib Razak melibatkan dakwaan penyalahgunaan dana SRC International Sdn Bhd memasuki hari ke-78 di Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur hari ini.

Malaysiakini melaporkan perbicaraan ini secara langsung.


LANGSUNG

12.33 tengah hari: Prosiding ditangguhkan, tanpa sebarang penunjuk sama ada Penolong Pesuruhjaya SPRM Mohd Nasharudin Amir akan dipanggil untuk memberi keterangan bagi pihak pembelaan.

Hakim Mahkamah Tinggi Mohd Nazlan Mohd Ghazali membenarkan penangguhan hari ini.

Tidak ada petunjuk daripada peguam bela utama Muhammad Shafee Abdullah atau pasukan pembelaan sama ada mereka akan meneruskan untuk memanggil Nasharudin, yang merupakan pegawai penyiasat dalam kes RM2.28 bilion 1MDB.

Terdahulu hari ini, Nazlan telah menolak permohonan pasukan pembelaan untuk memaksa Nasharudin ditemu bual oleh mereka sebelum dia mengambil pendirian saksi.

Sebaliknya pada akhir prosiding hari ini, peguam bela Harvinderjit Singh memaklumkan kepada mahkamah bahawa pembelaan akan menemani saksi lain yang berpotensi, iaitu ketua eksekutif Putra Perdana Berhad, Rasman Abdullah.

Putra Perdana Berhad dikaitkan dengan Putra Perdana Construction, yang didakwa terlibat dalam pemindahan wang sebanyak RM42 juta ke dalam akaun bank Najib.


12.22 tengah hari: Pihak pembelaan Najib Razak tidak akan memanggil pakar tulisan tangan Australia, Dr Steven Strach untuk mengesahkan tandatangan yang dijadikan pertikaian pada dokumen-dokumen utama SRC International.

DPP V Sithambaram mendedahkan perkara itu kepada Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali.

Pada 22 Jan, Nazlan membenarkan permohonan pembelaan bagi membawa Strach dari Australia dan memeriksa ketulenan tandatangan dokumen berkenaan.

"Pembelaan tidak akan memanggil pakar tulisan tangan. Tandatangan itu dalam surat, jadi perkara itu berakhir di situ," kata Sithambaram.

Mengikut salinan surat dari firma undang-undang Tetuan Shafee & Co kepada Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, dinyatakan bahawa "Kami tidak akan memanggil Dr Steven untuk memberi keterangan".

"Seperti yang kita telah memaklumkan kepada mahkamah pada 17 Feb, 2020, kebuntuan telah timbul berkaitan dengan terma perlantikan Dr Steven dan akibatnya, kita tidak dapat meneruskan pelantikannya lagi."Sehingga kini, kami tidak diberikan apa-apa laporan atau penemuan oleh Dr Steven dari pemeriksaannya yang dijalankan pada 11 dan 12 Februari 2020, selain daripada laporan awalnya," kata surat itu.


12.18 tengah hari: Pihak pendakwaan bersetuju untuk menyerahkan kepada pihak pembelaan Najib kenyataan CEO SRC International Nik Faisal Ariff Kamil dan Jho Low yang direkodkan SPRM. Jho Low dan Nik Faisal merupakan antara saksi yang tidak dapat dikesan.

Timbalan Pendakwa Raya V Sithambaram memberitahu Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali mengenai perkara itu semasa prosiding.

Sithambaram berkata ia kerana pembelaan mahu dibenarkan untuk melihat kenyataan berkenaan sebelum mereka (pihak pembelaan) boleh memutuskan sama ada untuk menyerahkan kenyataan itu atau tidak.

"Pihak pendakwaan bersetuju untuk membekalkan kepada tertuduh semua kenyataan saksi yang tidak tersedia (tidak dapat dikesan).

"Antara mereka ialah Nik Faisal dan Low Taek Jho (Jho Low). Kami bersetuju untuk menyediakan kenyataan itu.

"Mereka (pembelaan) boleh melihat kenyataan itu. Sekiranya mereka ingin menyerahkan mana-mana satu kenyataan, kami boleh menghubungi IO (pegawai penyiasat) untuk percepatkan perbicaraan dan mengelakkan sebarang permohonan lanjut yang menyebabkan kelewatan dalam perbicaraan," kata Sithambaram.

"Kami berpendapat bahawa pembelaan sepatutnya berhak kepada kenyataan ini kerana saksi-saksi ini tidak boleh didapati dan kami tidak dapat menyediakannya," kata Sithambaram.

Mengikut salinan surat dari Pejabat Peguam Negara kepada firma undang-undang Shafee & Co bertarikh 24 Februari, di antara kenyataan saksi yang tidak boleh dikesan yang dicadangkan oleh pertahanan itu adalah kenyataan Nik Faisal yang direkodkan oleh SPRM pada 17 Oktober 2015 dan 31 Oktober 2015 .

Kenyataan lain yang diperlukan antara lain adalah kenyataan Jho Low yang direkodkan pada 27 Nov 2015; kenyataan Izzad Izzairi Fikri Rosman yang dirakam 27 Julai 2015; kenyataan Noriyah Ahmad pada 8 Sept 2015; dan kenyataan Zainal Abidin Osman yang direkodkan pada 10 Julai 2015, 11 Julai 2015 dan 22 Okt 2015.


12.14 tengah hari: Pihak pendakwaan tiada bantahan terhadap permohonan pasukan pembelaan untuk mendapatkan rakaman audio perbualan berkaitan 1MDB yang didakwa melibatkan bekas perdana menteri Najib Razak.

DPP V Sithambaram memaklumkan perkara itu kepada Hakim Mohd Nazlan Mohd Ghazali.

Sithambaram berkata seorang pegawai penyiasat akan memberi akses rakaman itu kepada pasukan pembelaan hari ini.

Terdahulu, pasukan pembelaan memohon untuk mendapatkan rakaman itu yang didedahkan SPRM kepada media pada 8 Januari lalu.

Rakaman itu dikatakan perbualan Najib dengan beberapa individu, antaranya bekas ketua pesuruhjaya SPRM Dzulkifli Ahmad, berkaitan kes 1MDB.

Sithambaran bagaimanapun memberikan kaveat bahawa ia tidak menghalang hak mereka untuk membangkitkan bantahan dari segi penerimaan undang-undang, jika pembelaan ingin menjadikan rakaman itu sebagai bahan bukti.

Peguam Muhammad Shafee Abdulah kemudian bangun dan berkata pihaknya akan meneliti rakaman itu untuk mengetahui siapa yang akan disapina mereka untuk perbicaraan kes ini.

Shafee berkata antara individu yang mungkin disapina ialah Ketua Pesuruhjaya SPRM Latheefa Koya.


12.12 tengah hari: Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur menolak permohonan Najib Razak untuk memerlukan penolong pesuruhjaya SPRM Mohd Nasharudin Amir diwawancara peguam dahulu sebelum memberi keterangan di mahkamah.

Hakim Mohd Nazlan Mohd Gahzali memutuskan hak Najib untuk mendapatkan perbicaraan yang adil tidak terjejas, antara lain kerana Mohd Nasharudin terikat dengan sumpah walaupun ketika disapina.


12.09 tengah hari: Prosiding bersambung semula.


11.30 pagi: Hakim Mahkamah Tinggi Mohd Nazlan Mohd Ghazali membenarkan perbicaraan dihentikan selama 15 minit.

Apabila perbicaraan diteruskan, katanya, beliau akan memberikan keputusan untuk permohonan pasukan pembelaan Najib untuk mewawancara penolong pesuruhjaya SPRM Mohd Nasharudin Amir sebelum memberi keterangan untuk pembelaan bekas perdana menteri itu.


10.53 pagi: Pihak pendakwaan berhujah bahawa sapina hanya memerlukan penolong pesuruhjaya SPRM Mohd Nasharudin Amir untuk memberi keterangan dalam prosiding, tanpa perlu diwawancara pasukan pembelaan sebelumya.

DPP V Sithambaram berkata, pasukan pembelaan hanya ada hak bagi sapina saksi untuk datang ke mahkamah dan memberi keterangan, dan hak itu tidak termasuk agar saksi diwawancara mereka terlebih dahulu.

Beliau juga berkata, saksi sedia memberi keterangan berdasarkan apa yang dia tahu berkaitan kes SRC International terhadap Najib.


10.46 pagi: Peguam Najib Razak berkata pihaknya perlu mewawancara penolong pesuruhjaya SPRM Mohd Nasharudin Amir terlebih dahulu sebelum dia boleh memberi keterangan untuk pembelaan.

Peguam Harvinderjit Singh berhujah bahawa mereka hanya berhasrat mewawancara Nasharudin sebelum dia dipanggil untuk memberi keterangan dalam perbicaraan itu.

Harvinderjit berkata, Nasharudin boleh sahaja untuk tidak menjawab mana-mana soalan spesifik ketika sesi itu nanti.

Katanya, apa yang tidak betul ialah untuk Nasharudin sama sekali enggan diwawancara pasukan pembelaan.

Nasharudin adalah pegawai penyiasat dalam kes dana 1MDB berjumlah RM2.28 juta terhadap Najib.

Harvinderjit Singh


10.30 pagi: Bekas perdana menteri Najib Razak masuk ke kandang tertuduh dan prosiding pun bermula.

Peguam Harvinderjit Singh mula memberi hujah berkenaan permohonan pembelaan untuk mewawancara penolong pesuruhjaya SPRM Mohd Nasharudin Amir sebelum Nasharudin memberi keterangan untuk pembelaan Najib.

Nasharudin merupakan antara beberapa saksi yang ingin dipanggil pembelaan untuk prosiding minggu ini.


10.27 pagi: Bekas peguam negara Apandi Ali dilihat berada di luar Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Difahamkan beliau sebelum ini disapina untuk memberi keterangan dalam peringkat pembelaan perbicaraan kes SRC Najib.

Apandi Ali


10.20 pagi: Najib dilihat masuk semula ke Mahkamah Tinggi dan duduk di barisan depan galeri awam sementara menunggu perbicaraan kes SRC bermula.


10.13 pagi: Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Mohd Nazlan Mohd Ghazali membenarkan permohonan pembelaan untuk membebaskan dan menggugurkan dakwaan berkaitan LTTE terhadap adun Seremban Jaya P Gunasekaran.

Hakim membenarkan permohonan yang dibuat peguam Ramkarpal Singh menurut Seksyen 254(3) Kanun Prosedur Jenayah.

Gunasekaran dilihat tersenyum dan memberi tunduk hormat selepas mendengar keputusan itu.

Selepas prosiding, Gunasekaran dan penyokongnya, antaranya penasihat DAP Lim Kit Siang, dilihat keluar dari mahkamah.

Selepas ini, perbicaraan kes rasuah, pecah amanah dan pengubahan wang haram dana SRC berjumlah RM42 juta membabitkan Najib Razak akan bermula.


9.44 pagi: Peguam Najib Rahmat Hazlan memberitahu Mahkamah Tinggi bahawa ketua pasukan pembelaan Muhammad Shafee Abdullah hanya dapat hadir ke perbicaraan pada pukul 10.30 pagi.

Razlan berkata ini kerana Shafee perlu ke klinik.

Nazlan membenarkan prosiding disambung semula pada pukul 10.30 pagi.

Sementara itu, Adun Seremban Jaya P Gunasekaran dilihat masih di galeri awam, menunggu perbicaraan kes berkaitan LTTE terhadapnya bermula.

Difahamkan satu lagi kes berkaitan LTTE adun DAP itu telah diadakan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang berbeza dan dia telah dibebaskan daripada tuduhan itu.


9.20 pagi: Najib keluar dari mahkamah seketika kerana ada kes lain untuk didengar hakim, iaitu kes berkaitan LTTE terhadap Adun Seremban Jaya P Gunasekaran.

Peguam adun DAP itu, RSN Rayer memberitahu pemberita bahawa pihak pendakwaan akan memohon pembebasan dan pengguguran dakwaan terhadap anak guamnya.

Turut dilihat di mahkamah ialah peguam negara Tommy Thomas.


9 pagi: Tertuduh memasuki mahkamah. 


Perbicaraan kes rasuah, pecah amanah dan pengubahan wang haram membabitkan Najib Razak dan dana SRC International Sdn Bhd (SRC) memasuki hari ke-81.

Tidak seperti selalu, perbicaraan di depan hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Mohd Nazlan Mohd Ghazali, hari ini berlangsung bawah bayangan berlakunya perubahan kerajaan.

Untuk rekod, Najib didakwa di mahkamah atas puluhan tuduhan selepas PH menawan Putrajaya dan mengetepikan BN - yang dipimpin beliau sebelum ini - melalui pilihan raya umum ke-14 pada 2018.

Hari ini hakim akan memberikan keputusan terhadap permohonan pasukan pembelaan untuk menemu bual pegawai kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Mohd Nasharudin Amir, sebelum memberikan keterangan sebagai saksi.

Mohd Nasharudin ialah penolong pesuruhjaya SPRM yang terlibat dalam siasatan skandal SRC.

Muhammad Shafee Abdullah bertindak sebagai ketua pasukan pembelaan Najib, manakala Peguam Negara, Tommy Thomas, bertindak mengepalai pasukan pendakwaan.

Lihat Komen
ADS