Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Selangor masih utuh, nasib Bersatu tidak pasti
Diterbitkan:  Feb 25, 2020 12:40 PM
Dikemaskini: 4:40 AM

Kerajaan negeri Pakatan Harapan di Selangor utuh, kata Menteri Besar Amirudin Shari berikut penonton dengan pemerintah Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah.

Dalam satu kenyataan hari ini, Amirudin berkata beliau bersama Pengerusi DAP Selangor, Gobing Singh Deo dan Pengerusi Amanah Selangor Izham Hashim diterima menghadap di Istana Bukit Kayangan Shah Alam pagi ini.

“Tuanku telah berpuas hati dengan penjelasan bahawa kerajaan sedia ada ingin meneruskan komitmen bagi merealisasikan mandat rakyat negeri Selangor pada pilihan raya umum 2018 yang lepas dan Tuanku memberi perkenan agar pentadbiran kerajaan negeri Selangor berfungsi dan berjalan seperti biasa,” katanya.

Walau bagaimanapun, peranan Bersatu dalam pentadbiran negeri tidak jelas.

Mengikut kenyataan Amirudin, beliau telah bermesyuarat dengan pengerusi parti-parti komponen kerajaan termasuk dengan Abdul Rashid Asari selaku Ketua Bersatu Selangor bagi membincangkan hala tuju negeri.

Abdul Rashid Asari

Walau bagaimanapun, katanya, Abdul Rashid tidak mendedahkan jika Bersatu akan menyertai pembangkang.

Abdul Rashid adalah exco tunggal Bersatu kerajaan negeri Selangor. Parti itu mempunyai lima kerusi di Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor.

Walaupun tanpa Bersatu, gabungan parti-parti lain dalam Pakatan Harapan masih utuh dengan PKR (21 kerusi), DAP (16) dan Amanah (8) .

Umno hanya mempunyai lima kerusi manakala PAS satu kerusi.

Kerajaan persekutuan dan Melaka tumbang semalam berikutan penarikan Bersatu dari gabungan Pakatan Harapan dan pembelotan 11 ahli parlimen dari PKR. Kerajaan negeri Kedah, Perak dan Johor juga berdepan risiko bakal tumbang.

Apa yang tidak pasti sama ada sesetengah Adun PKR Selangor yang setia kepada bekas timbalan presiden PKR Azmin Ali akan juga berpaling tadah.

Antara pengikut Azmin yang paling setia adalah Adun Gombak Setia, Hilman Idhamm yang juga merupakan setiausaha politik menteri ekonomi itu.

Lihat Komen
ADS