Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita

Suasana hening di Tanah Perkuburan Islam Rantau Panjang mengiringi pengkebumian jenazah kelapan mangsa Covid-19 yang meninggal dunia di Hospital Raja Perempuan Zainab (HRPZ) II, Kota Bharu, semalam.

Jenazah merupakan seorang lelaki berusia 69 tahun itu selamat dikebumikan pada jam 3.30, awal pagi tadi.

Tinjauan di lokasi sekitar jam 8 malam tadi mendapati beberapa individu dipercayai mereka yang bertanggungjawab menguruskan tempat pengebumian sedang menggali liang lahad.

Hampir dua jam kemudian kelihatan ketibaan ketibaan anggota polis dengan sebuah pacuan empat roda dan kakitangan Jabatan Kesihatan ke lokasi perkuburan tersebut.

Susulan itu pihak polis beberapa kali menasihati orang ramai untuk tidak berkumpul di kawasan berdekatan susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan dan pengawasan di kawasan itu dilihat rapi.

Terdahulu Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) melalui laman sosial memberitahu mangsa, Hassan Abd Wahab, yang diklasifikasikan sebagai kluster tabligh dimasukkan ke Hospital Tumpat pada 16 Mac lalu setelah mengalami gejala sejak 12 Mac 2020.

Mangsa kemudian dipindahkan ke HRPZ II pada 18 Mac, setelah didapati keadaan kesihatannya merosot serta memerlukan bantuan alat pernafasan pada keesokan harinya, namun disahkan meninggal dunia pada jam 4 petang, semalam.

Sementara itu. Kira-kira jam 11.05 malam sebuah van yang membawa jenazah mangsa Covid-19 itu tiba ke lokasi.

Terdahulu turut kelihatan sekitar 10 individu dipercayai ahli keluarga dan kenalan arwah yang lengkap bertopeng muka dibenarkan berada di kawasan perkuburan.

Sementara itu sekitar lima individu dipercayai mereka yang ditugaskan untuk mengendali proses pengkebumian sudah bersedia dengan memakai uniform keselamatan yang menutupi keseluruhan anggota badan.

Mereka dipercayai terdiri daripada kakitangan dari sebuah hospital turut diberi taklimat sebelum proses pengkebumian jenazah disempurnakan.

Pada jam 2.55 pagi, proses pengkebumian jenazah bermula dan selesai pada jam 3.30 pagi.

Lihat Komen
ADS