Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
KKM pertimbang syor persatuan penduduk jaga masyarakat setempat

Kementerian Kesihatan (KKM) sedang mempertimbangkan syor memperkasa  persatuan penduduk untuk melindungi masyarakat setempat mereka daripada risiko jangkitan Covid-19.

Menurut Ketua Pengarah Kesihatan, Dr Noor Hisham Abdullah, ia sama dengan model rumah panjang di Sarawak yang mana pemimpin masyarakat berjaya memainkan peranan membendung penularan wabak dengan menghalang individu berisiko tinggi daripada memasuki kawasan tersebut.

Beliau berkata jika langkah-langkah seperti itu berjaya memutuskan rangkaian jangkitan Covid-19, pihak berkuasa boleh mengkaji semula pelaksanaan perintah kawalan pergerakan (PKP).

"PKP yang diperketatkan dilaksanakan di tiga kawasan sekarang, ia hanya untuk membantu KKM menjalankan pengesanan aktif.

"Tetapi sekarang kita sedang mengkaji kemungkinan memperkasa komuniti kita, seperti jawatankuasa kondominium untuk melindungi kawasan mereka.

"Ini seperti apa yang saya katakan sebelum ini dalam kes Orang Asli, di mana mereka memastikan kumpulan berisiko tinggi tidak masuk ke dalam komuniti mereka, ini bermakna anda melindungi kawasan hijau anda," katanya dalam sidang media harian di Putrajaya, hari ini.

Tiga kawasan PKPD

Beliau berkata demikian ketika menjawab pertanyaan wartawan mengenai keperluan untuk memperluaskan penggunaan perintah kawalan pergerakan diperketatkan (PKPD) di kawasan yang dikesan Kementerian Kesihatan mempunyai kes Covid-19 yang tinggi.

Sebelum ini, Noor Hisham memberitahu media mengenai kisah kejayaan beberapa rumah panjang yang selama ini berjaya mengekalkan kes sifar penyakit itu.

Beliau berkata masyarakat di rumah panjang melakukan kerja yang baik untuk melindungi penghuni mereka daripada dijangkit virus berkenaan.

Pada masa ini, melalui PKP kerajaan melarang orang ramai daripada keluar dari kediaman mereka melebih 10 kilometer kecuali untuk membeli barang keperluan harian dan mendapatkan rawatan perubatan.

Di beberapa kawasan, kerajaan telah melaksanakan perintah kawalan pergerakan diperketatkan apabila berlaku dikesan peningkatan mendadak dalam jumlah jangkitan wabak berkenaam.

Di bawah PKPD penduduk di sesuatu kawasan tidak dibenarkan meninggalkan rumah mereka selama 14 hari, sementara pekerja kesihatan melakukan lawatan ke rumah untuk melakukan ujian saringan Covid-19.

Setakat ini, tiga kawasan telah diletakkan di bawah PKPD, iaitu Kampung Dato 'Ibrahim Majid dan Bandar Baharu Dato' Ibrahim Majid di Kluang, Johor; tujuh buah kampung di Sungai Lui di Hulu Langat, Selangor; dan Menara One City Condominium di Kuala Lumpur.

Menurut Noor Hisham, PKPD membolehkan pihaknya mengesan lebih banyak kes dan mengasingkan pesakit untuk rawatan.

Sehingga kini, terdapat sejumlah 170 kes positif di kedua-dua kampung di Kluang, manakala di Sungai Lui, jumlah kes telah meningkat kepada 339 hari ini.

Noor Hisham berkata di Menara One City Condominium, terdapat 24 kes positif yang dikesan di sana setakat ini.

Sementara itu, Noor Hisham turut ditanya mengenai kemungkinan jangkitan yang akan dibawa masuk dari Indonesia.

Jelasnya, pihaknya melahirkan kebimbangan bahawa pendatang Indonesia mungkin membawa virus berkenaan apabila mereka memasuki negara ini dan kerajaan telah membincangkan isu berkenaan minggu lalu.

"Kami bekerjasama dengan angkatan tentera dan membangkitkan isu ini minggu lepas semasa mesyuarat Majlis Keselamatan Negara.

"Kami perlu memperketatkan kawalan sempadan dan pintu masuk utama, lapangan terbang dan angkatan tentera memberi jaminan bahawa keselamatan di semua pintu masuk telah diperketatkan," katanya.

Mengenai jumlah warga yang pulang dari luar negara, Noor Hisham berkata sejak 3 April, terdapat 25,020 rakyat Malaysia telah pulang dari luar negara.

Beliau berkata, kesemua mereka telah ditapis dan diletakkan secara berasingan di hotel dan pusat kuarantin, mengikut perintah kerajaan.

Semasa proses pemeriksaan, Noor Hisham berkata mereka mendapati 18 orang yang pulang dengan gejala termasuk demam.

"Mereka sedang diuji untuk Covid-19 dan kami telah mengasingkan mereka, dan meletakkannya di hospital."

[Baca berita asal]


Dapatkan maklumat terkini dan perincian berkenaan penularan Covid-19 di Malaysia di laman penjejak ini.

Lihat Komen
ADS