Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
‘Larang perkahwinan bawah umur, teruskan usaha baik kerajaan lama’
Diterbitkan:  May 4, 2020 1:37 PM
Dikemaskini: 5:43 AM

Anggota Majlis Tertinggi Umno Azalina Othman berkata Perikatan Nasional (PN) patut meneruskan usaha baik kerajaan terdahulu.

Beliau berkata demikian ketika ditanya sama ada PN akan berjaya mengharamkan perkahwinan kanak-kanak dan sama ada ada Umno akan menyokong langkah itu.

“...semua isu melibatkan undang-undang syariah akan ditangani di peringkat negeri. Sultan atau Majlis Raja-raja adalah pihak yang lebih sesuai menyentuh kebimbangan ini.

“Bagaimanapun, saya percaya Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga Dan Masyarakat harus terus menjuarai perkara ini dan memimpin dialog berterusan dengan semua pihak berkepentingan yang relevan, termasuk Umno.

“Usaha baik kerajaan PH patut diteruskan,” katanya kepada Malaysiakini dalam wawancara melalui e-mel.

Sebelum ini, bekas timbalan menteri kementerian itu Hannah Yeoh menyatakan kebimbangannya berkaitan hala tuju untuk menangani perkahwinan bawah umur diketepikan.

Siti Zailah Mohd Yusoff 

Yeoh membangkitkan perkara itu setelah timbalan menterinya Siti Zailah Mohd Yusoff dikatakan mempunyai rekod mempertahan perkahwinan bawah umur.

Mengulas perkara itu Siti Zailah berkata pada tahun 2017, sebanyak 1,845 orang terlibat dalam perkahwinan bawah itu.

Katanya, daripada jumlah itu 52.5 peratus melibatkan orang bukan Islam dan 47.5 peratus lagi orang Islam.

Daripada 52.5 peratus itu, 39.6 peratus melibatkan kaum Cina.

Mac tahun lalu, Azalina yang juga bekas menteri undang-undang, Siti Zailah tidak harus menggunakan agama untuk menghalakan eksploitasi seksual terhadap kanak-kanak.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS