Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
PM: Pelan jana semula ekonomi perkasakan rakyat, rangsang ekonomi

Dalam menghadapi cabaran ekonomi negara susulan pandemik COVID-19, kerajaan memperkenalkan Pelan Jana Semula Ekonomi Negara (PENJANA) dalam memperkasakan rakyat dan merangsang ekonomi.

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika membentangkan pelan jangka pendek bertemakan ‘Bersama Menjana Ekonomi’ itu berkata, ia juga untuk melonjakkan perniagaan.

Kerajaan mengariskan 40 inisiatif dengan peruntukan RM35 bilion bagi mencapai matlamat-matlamat tersebut dengan RM10 bilion merupakan suntikan fiskal langsung daripada kerajaan.

Agenda utama dalam memperkasakan rakyat adalah untuk mengatasi kebimbangan rakyat mengenai risiko kehilangan pekerjaan dan punca pendapatan berikutan banyak aktiviti ekonomi terjejas dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dikuatkuasakan sejak 18 Mac.

Untuk menangani cabaran kadar pengangguran yang meningkat dan memastikan pengekalan pekerjaan, kerajaan memperuntukkan hampir RM9 bilion yang akan memanfaatkan tiga juta tenaga pekerja melalui beberapa inisiatif.

Inisiatif-inisiatif itu termasuk perluasan program subsidi upah bernilai RM5 bilion, program insentif pengambilan pekerja berjumlah RM1.5 bilion, program peningkatan kemahiran mereka yang menganggur berjumlah RM2 bilion dan program peningkatan kemahiran.

Kerajaan sememangnya memandang serius usaha membantu golongan pekerja dan memastikan pelaksanaan inisiatif-inisiatif tersebut tercapai dengan menubuhkan Jawatankuasa Khas Pekerjaan Nasional dipengerusikan Menteri Kewangan dan Menteri Sumber Manusia.

Ketika PKP dilaksanakan pada Mac lepas, kadar pengangguran di negara ini adalah di paras 3.9 peratus atau sekitar 610,000 orang dan kadar itu dijangka meningkat kepada 5.5 peratus atau lebih 860,000 orang bagi keseluruhan tahun ini.

Sebelum PENJANA, kerajaan telah memperkenalkan pakej-pakej rangsangan ekonomi termasuk Pakej PRIHATIN dan PRIHATIN PKS Tambahan berjumlah RM260 bilion.

“Alhamdulillah, pakej-pakej rangsangan ekonomi yang telah dilaksanakan oleh kerajaan telah berjaya menyelamatkan lebih 2.4 juta pekerjaan, mengurangkan beban aliran tunai hampir 11 juta rakyat serta memberi sokongan kepada lebih 300,000 syarikat,” katanya dalam perutusan yang disiarkan secara langsung oleh televisyen.

 Setakat 2 Jun ini, kira-kira 12.7 juta atau 83.5 peratus pekerja telah mula bekerja.

Bagi meningkatkan keyakinan ibu bapa untuk menghantar semula anak-anak mereka ke taska, kerajaan akan memberi geran kepada pengendali taska untuk mematuhi dan melaksanakan SOP yang ditetapkan.

Kerajaan mengumumkan insentif cukai pendapatan individu untuk yuran yang dibayar kepada taman asuhan dan taman didikan kanak-kanak sehingga RM3,000.

Bagi meringankan lagi bebanan rakyat terutamanya menggunakan pengangkutan awam, kerajaan akan memperkenalkan Program My30 dengan pengguna hanya perlu membayar RM30 sahaja sebulan untuk menikmati pas perjalanan tanpa had bagi pengangkutan awam di bawah seliaan Prasarana di Lembah Klang mulai 15 Jun hingga hujung tahun ini.

Nasib golongan Orang Kurang Upaya (OKU) dan ibu tunggal turut mendapat perhatian apabila kerajaan bersetuju lebih 300,000 orang layak menerima bantuan one-off RM300 bagi mengurangkan beban mereka dengan bayaran sebelum Hari Raya Aidiladha.

Berita baik untuk mereka yang banyak bergantung kepada internet terutamanya untuk kelangsungan hidup dalam aspek pendidikan dan pekerjaan, kerajaan dengan kerjasama syarikat telekomunikasi akan menyediakan perkhidmatan internet dengan kapasiti 1 gigabyte percuma untuk semua pengguna dari 8 pagi hingga 6 petang setiap hari sehingga akhir tahun ini.

- Bernama

Lihat Komen
ADS