Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
'Warga pulang dari luar negara dibenar kuarantin di rumah'
Diterbitkan:  Jun 7, 2020 2:43 PM
Dikemaskini: 6:43 AM

Warga Malaysia yang pulang dari luar negara akan dibenarkan menjalani kuarantin mandatori dua minggu di kediaman masing-masing bermula 10 Jun, kata Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Ismail Sabri Yaakob.

Ia berbeza dengan sebelum ini di mana mereka yang pulang dari luar negara dihantar ke pusat kuarantin yang dipilih kerajaan.

"...Sebaik mereka tiba di lapangan terbang, mereka akan jalani ujian swab.

"Mereka yang positif akan dihantar ke hospital, manakala yang negatif dibenarkan pulang ke rumah dan jalani kuarantin," katanya ketika sidang media harian di Putrajaya, hari ini.

Bagaimanapun Ismail berkata mereka perlu memuat turun aplikasi MySejahtera dan memakai jalur pergelangan tangan (wristband) sepanjang tempoh kuarantin.

"Jadi walaupun mereka dibenarkan pulang, mereka akan dipantau tak dibenarkan keluar," katanya, menjelaskan pergelangan tersebut digunakan untuk mengenal pasti mereka.

Mereka yang didapati melanggar arahan kuarantin boleh didenda sehingga RM1,000 atau berdepan pendakwaan di mahkamah, di mana mereka boleh didenda atau dipenjara, atau kedua-dua sekali.

[Berita lanjut menyusul]

Lihat Komen
ADS