mk-logo
Berita
Ismail: Muat turun app MySejahtera untuk dapat RM50 kredit e-dompet
Diterbitkan:  Jun 8, 2020 3:15 PM
Dikemaskini: 7:52 AM

Kerajaan ingin menyarankan rakyat Malaysia supaya memuat turun aplikasi MySejatera bagi membolehkan untuk mendapatkan kredit RM50 e-dompet yang sebelum ini diumumkan Perdana Menteri Muhyiddin dalam perutusan Pelan Jana Semula Ekonomi Negara.

Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Ismail Sabri Yaakob berkata saranan ini akan menggalakkan lebih ramai orang untuk memuat turun dan memakai aplikasi tersebut.

"Aplikasi ini juga membolehkan Kementerian Kesihatan Malaysia mengambil tindakan yang cepat, tepat, dan berkesan untuk mengenal pasti dan memaklumkan kontak rapat sekiranya berlaku kes jangkitan Covid-19 dalam masyarakat

"Seperti yang diumumkan oleh perdana menteri Muhyiddin dalam perutusan Pelan Jana Semula Ekonomi Negara, kerajaan akan mengkreditkan RM50 ke dalam e-dompet pengguna setelah mereka memuat turun applikasi MySejahtera.

"Ini bagi menggalakkan orang ramai untuk memuatturun dan menggunakan app MySejahtera ini,” kata beliau pada sidang media harian Covid-19 di Putrajaya hari ini.

Untuk rekod, Muhyiddin tidak menyebutkan sebarang prasyarat untuk kredit e-wallet RM50 ketika mengumumkan Penjana pada hari Jumaat minggu lalu.

Dalam pengumumannya, beliau menyebut kerajaan akan menyalurkan RM50 kepada e-dompet pengguna di bawah skim Program ePenjana untuk mendorong pembayaran tanpa sentuhan.

Sebagai gantinya, penyedia perkhidmatan e-wallet akan memadankan sumbangan kerajaan itu melalui baucar, potongan harga, dan potongan harga bernilai RM50.

Program ePenjana menelan belanja sebanyak RM750 juta dan akan memberi manfaat kepada 15 juta rakyat Malaysia apabila bermula pada bulan Julai tahun ini, katanya.

Muhyiddin hanya menyebut aplikasi MySejahtera sekali dalam ucapannya, di mana beliau menggunakannya sebagai contoh sumber maklumat yang dapat diakses oleh orang ramai menggunakan data internet percuma 1GB yang diumumkan di bawah rancangan Penjana.

Aplikasi MySejahtera merupakan salah satu daripada beberapa aplikasi telefon pintar yang dikeluarkan oleh kerajaan sebagai sebahagian daripada maklum balas terhadap wabak Covid-19.

Selain memberikan informasi terbaru mengenai wabak itu, pengguna dapat menggunakan aplikasi untuk mengimbas kod QR dan "check-in" di lokasi yang terlibat sebagai pengganti mengisi maklumat kontak rapat secara manual.

Ia juga digunakan untuk memantau orang yang menjalani karantina di rumah, termasuk mereka yang kembali dari luar negara selepas 10 Jun.

Aplikasi ini melengkapkan aplikasi MyTrace pemerintah, yang merupakan aplikasi penjejak kontak berasaskan Bluetooth.


Dapatkan maklumat terkini dan perincian berkenaan penularan Covid-19 di Malaysia di laman penjejak ini.

 

Lihat Komen
ADS