Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Agong perkenan terima mengadap PM untuk Mesyuarat Pra-Kabinet

Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah hari ini berkenan menerima mengadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin untuk Mesyuarat Pra-Kabinet di Istana Negara.

Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara Ahmad Fadil Shamsuddin berkata sesi berkenaan yang berlangsung selama satu jam 15 minit dari pukul 8.30 pagi, kembali diadakan secara bersemuka susulan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) yang berkuat kuasa hari ini.

Sesi prakabinet dengan Agong itu merupakan yang paling lama berlangsung berbanding sesi-sesi sebelum ini.

Menurut beliau, kali pertama mesyuarat bersemuka sedemikian diadakan adalah pada 18 Mac lepas di Istana Melawati, Putrajaya.

Ia kemudian diteruskan menerusi sidang video untuk sesi berikutnya pada 15 April lepas selepas Al-Sultan Abdullah dan Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimunah Iskandariah serta keluarga menjalani kuarantin diri selama 14 hari berikutan beberapa kes positif Covid-19 melibatkan para pegawai Istana Negara.

“Sesi-sesi berikutnya turut berlangsung menerusi sidang video berikutan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat dan sesi kali terakhir menerusi sidang video diadakan minggu lepas, pada 4 Jun 2020,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Ahmad Fadil berkata Mesyuarat Pra-Kabinet adalah antara aktiviti mingguan atau rutin utama Al-Sultan Abdullah untuk berbincang dan bertukar pendapat bersama Perdana Menteri berkenaan urusan dan isu-isu berkaitan kerajaan.

- Bernama

Lihat Komen
ADS