Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Hotel 40 tahun di Pulau Pinang gulung tikar
Diterbitkan:  Jun 15, 2020 2:51 PM
Dikemaskini: 7:37 AM

Holiday Inn Resort, yang telah beroperasi lebih daripada 40 tahun di Pulau Pinang, menjadi hotel terbaru gulung tikar di tengah kemerosotan ekonomi yang disebabkan oleh wabak Covid-19.

Hotel bertaraf empat bintang di Batu Ferringhi itu dijangka ditutup pada 30 Jun.

Pemilik hotel, Kumpulan Harilela yang berpusat di Hong Kong, melalui anak syarikatnya Asia Garden Sdn Bhd, mengeluarkan notis kepada kakitangan mengenai penutupan itu, menurut New Straits Times.

"Setelah dipertimbangkan secara mendalam, kami dengan kesal memaklumkan bahawa hotel kami akan berhenti beroperasi mulai 30 Jun," katanya.

"Ini merupakan keputusan yang sangat sukar bagi pemilik kami yang telah memberi komitmen kepada Pulau Pinang selama lebih 40 tahun.

"Kesan krisis ini terbukti luar biasa dan meneruskan perniagaan bukan lagi pilihan yang dapat dilaksanakan," kata laporan itu.

Pada April, Ramada Hotel, yang telah menjadi mercu tanda di bandar Melaka selama hampir 40 tahun, juga mengumumkan bahawa ia juga akan ditutup pada 30 Jun.

"Akibat krisis ini, operasi hotel tidak lagi dapat diteruskan. Dengan rasa kesal kami ingin memberitahu bahawa pemilik sekarang telah memutuskan untuk menutup perniagaan hotel selama-lamanya,” katanya dalam surat kepada Kesatuan Kebangsaan Pekerja Pekerja Hotel, Bar dan Restoran.

Pada bulan yang sama, Kinta Riverfront Hotel yang beroperasi sejak 2012 juga mengumumkan penutupannya.

"Syarikat telah melakukan langkah-langkah pengurusan biaya yang meluas sejak Covid-19 pertama kali ditemukan di rantau Asia, terutama di China akhir tahun lalu.

"Dengan perintah kawalan pergerakan (PKP) dikuatkuasakan sejak 18 Mac, peluang untuk menebus kembali kerugian menjadi mustahil kerana semua aktiviti operasi terhenti," katanya dalam surat kepada kakitangannya.

Akhir bulan lalu, hotel Sheraton Four Points di Sandakan juga dilaporkan ditutup, menurut Daily Express yang berpusat di Sabah.

Hotel ini menjadi tumpuan dalam drama politik negara ketika bekas ketua Pemuda PKR Santubong, Muhammad Haziq Abdul Aziz menuduh menteri kanan Azmin Ali melakukan hubungan seks dengannya berikutan penyebaran video mengenai perbuatan tersebut.

Lihat Komen
ADS