Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
CIJ: Prosiding terhadap Malaysiakini akan giatkan penapisan media
Diterbitkan:  Jun 18, 2020 3:00 PM
Dikemaskini: 7:00 AM

Badan pemantau kebebasan media menyatakan kebimbangan mendalam berhubung permohonan Peguam Negara Idrus Harun untuk memulakan prosiding terhadap Malaysiakini dan ketua pengarangnya, Steven Gan atas dakwaan menghina mahkamah.

Permohonan prosiding mahkamah itu dibuat susulan komen di laman web Malaysiakini oleh pembaca mengenai institusi kehakiman.

Pengarah eksekutif Pusat Jurnalisme Bebas (CIJ) Wathshlah G Naidu menyatakan kebimbangan bahawa prosiding terhadap Malaysiakini itu akan menyebabkan lebih banyak penapisan media.

"Ini akan mempengaruhi masa depan kebebasan media di Malaysia," kata Watshlah dalam satu kenyataan.

"Sejak pertukaran kerajaan di peringkat persekutuan Februari lalu, kita telah melihat sekurang-kurangnya tiga wartawan diganggu dalam talian atau disiasat oleh polis atas laporan yang mereka hasilkan," tambahnya.

Wartawan yang dimaksudkan adalah Tashny Sukumaran, wartawan South China Morning Post, yang disoal oleh polis persekutuan kerana kenyataan di Twitter mengenai serbuan imigresen 1 Mei di Selangor Mansion, Kuala Lumpur.

Semalam, Mahkamah Persekutuan telah membenarkan prosiding penghinaan mahkamah terhadap Malaysiakini dan ketua pengarangnya, Steven Gan atas komen pembaca mengenai badan kehakiman.

Wathshlah juga menyorot ancaman terhadap media dalam talian atas dakwaan "salah lapor", sekatan terhadap "media tidak rasmi" membuat liputan sidang media dan usaha oleh kerajaan untuk menentukan "berita palsu".

"Ini adalah trend yang mengejutkan kerana hanya beberapa minggu yang lalu ketika Malaysia naik 22 tempat untuk menduduki tempat ke-101 pada Indeks Kebebasan Akhbar Dunia 2020," katanya.

Wathshlah berkata kebebasan media dan kebebasan bersuara serta bersuara menyokong hak asasi untuk mencari dan bertukar idea, pendapat dan maklumat, membolehkan orang ramai membentuk pendapat mereka sendiri.

Tegasnya, kebebasan seperti itu harus memberi ruang untuk perbezaan pendapat, khususnya dalam isu melibatkan kepentingan awam.

"Ujian menentukan kesan buruk, keperluan dan perkadarannya perlu dilakukan sebelum menyerang kebebasan ini," kata Wathshlah.

"Kami bersolidariti dengan Malaysiakini dan menyeru agar kebebasan media dihormati dan dilindungi di Malaysia," tegasnya.

ADS