Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Covid-19: Kluster baru dikesan di Labu Lanjut
Diterbitkan:  Jun 20, 2020 5:54 PM
Dikemaskini: 10:01 AM

Satu kluster baru Covid-19 dikesan di Labu Lanjut, Sepang, melibatkan lima kes positif setakat ini.

Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata kes indeks kluster berkenaan ialah seorang pesakit yang dirawat untuk Acute Respiratory Infection (ARI) di Hospital Serdang yang dikesan positif pada 5 Jun lepas.

“Aktiviti pengesanan kes secara aktif (ACD) mendapati bahawa empat ahli keluarga beliau iaitu dua orang anak dan dua cucu juga telah dikesan positif Covid-19.

"Tiga ahli keluarga tinggal serumah dengan beliau manakala seorang lagi dari tempat kediaman yang lain,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Dr Noor Hisham berkata setakat ini seramai 29 orang kontak rapat telah dikenal pasti serta disaring, dan daripada jumlah itu 25 kontak rapat didapati negatif Covid-19.

Punca jangkitan kluster ini masih dalam siasatan, namun penularan Covid-19 disyaki mungkin berkaitan dengan aktiviti kunjung-mengunjung, kata beliau. 

Berhubung trend semasa Covid-19 di Malaysia, beliau berkata terdapat 21 kes baru yang dilaporkan hari ini menjadikan jumlah kumulatif kes positif Covid-19 di negara ini sebanyak 8,556 kes.

“Daripada 21 kes baru yang dilaporkan, dua adalah kes import yang mendapat jangkitan di luar negara melibatkan satu warganegara Malaysia dan satu bukan warganegara yang merupakan pemastautin tetap.

“Daripada 19 kes penularan di dalam negara, tujuh melibatkan bukan warganegara manakala 12 kes adalah dalam kalangan warganegara Malaysia,” katanya.

Perkembangan terbaharu itu menjadikan jumlah kes aktif dengan kebolehjangkitan Covid-19 sebanyak 289 kes, kata beliau.

Dr Noor Hisham berkata kes pulih dan dibenarkan discaj pula merekodkan 76 kes, menjadikan jumlah kumulatif kes pulih sebanyak 8,146 kes atau 95.2 peratus daripada jumlah keseluruhan kes.

- Bernama


Dapatkan maklumat terkini dan perincian berkenaan penularan Covid-19 di Malaysia di laman penjejak ini.

 

Lihat Komen
ADS